Wageningse proef met extra aandacht op school na geweld

Eerste resultaten van nieuwe werkwijze zijn positief

Scholengemeenschap Pantarijn in Wageningen beproeft sinds enige tijd de werkwijze ‘Handle with care’. Hierbij werkt de school nauw samen met de politie bij het organiseren van snelle steun voor leerlingen die thuis geweld meemaken. Tijdens het werkbezoek van minister Sander Dekker van Rechtsbescherming aan Pantarijn bleek dat de eerste resultaten van de nieuwe werkwijze positief zijn.

De politie geeft na geweld of andere heftige incidenten een signaal door aan school. Zo kunnen docenten een leerling onmiddellijk steunen. Stella Efdé, directeur-bestuurder van Pantarijn: “Onze docenten creëren een veilige omgeving door maatwerk te bieden. Zij vangen de leerling op zonder dat deze tekst en uitleg hoeft te geven en bekijken wat de leerling op dat moment nodig heeft”. De politie in Wageningen vult aan: “Het is belangrijk dat kinderen bij huiselijk geweld snel steun krijgen. Kinderen kunnen ook bij andere incidenten enorm van slag zijn. Daarom is het goed dat wij in dat soort gevallen een signaal aan de school kunnen geven”.

Handle With Care is een initiatief van Augeo Foundation. Het is onderdeel van het programma ‘Geweld hoort nergens thuis’ van het kabinet. De nieuwe werkwijze Handle with Care wordt dit jaar in Wageningen en Heerlen uitgebreid. Ook andere gemeenten hebben intussen interesse getoond. Doel is om in 2020 definitieve conclusies over de nieuwe samenwerkingsvorm te trekken.

Lees hier de tussenevaluatie ‘Handle with care’.

Scholen en hun besturen spelen een belangrijke rol in het signaleren van mishandeling, niets doen is geen optie. Er zijn veel organisaties en middelen beschikbaar om scholen hierbij te helpen.

Bron: VO-raad.