‘Buitensluiten? Uitgesloten!’ motto van Week Tegen Pesten

Van 27 september t/m 1 oktober 2021

Van 27 september t/m 1 oktober 2021 organiseert Stichting School & Veiligheid weer de Week Tegen Pesten. Het motto dit jaar is: Buitensluiten? Uitgesloten! Doe ook mee met jullie school en maak een goede start in het nieuwe schooljaar.

Het motto van de Week Tegen Pesten 2021 is ‘Buitensluiten? Uitgesloten!’. Samen zorg je voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort, een plek heeft en zich welkom voelt. Buitensluiten hoort daar niet bij! Door mee te doen aan de Week Tegen Pesten, maak je een goede start in het nieuwe schooljaar waarin je met elkaar zorgt voor een fijne en veilige school.

Buitensluiten is een ernstige vorm van pestgedrag. Bij een groep willen horen is één van de basisbehoeften van de mens. Als je de toegang tot zo’n groep wordt ontzegd kan dit grote gevolgen hebben voor je zelfbeeld. Hoe jong of oud je ook bent. Het niet bij een groep horen is een belangrijke stressfactor die op termijn kan zorgen voor achterstand op gebied van sociale en empathische ontwikkeling.

“In een sociaal veilige omgeving heeft iedere leerling het recht om mee te mogen doen en erbij te horen.” – Marijke van der Zalm – adviseur pesten en projectleider Week Tegen Pesten

Toch is het niet vanzelfsprekend dat iedereen erbij hoort. Leerlingen worden bijvoorbeeld uitgesloten vanwege leeftijd, gender, seksuele oriëntatie, beperking, etniciteit, levensbeschouwing, opvattingen etc.

Tegelijkertijd kunnen al dit soort ‘redenen’ ook een manier zijn van de groep om het buitensluiten te rechtvaardigen. Het suggereert dat als je wel voldoet aan de norm, je er weer bij hoort. Maar zo simpel is het vaak niet. Stel je wordt gepest met je haarkleur of kledingkeuze en je verandert dit, dan wordt er weer iets nieuws verzonnen. Er ligt dus iets anders aan ten grondslag, in de meeste gevallen een onveilige groepssfeer.

“De redenen die worden opgegeven over het waarom iemand niet mee mag doen, zijn dus redenen die achteraf bedacht worden. De echte reden ligt vrijwel altijd in een onveilige groepssituatie…” – Mieke van Stigt

Wat vraagt dit van jou?

Het bereiken van een positief groepsklimaat waarin iedereen er als vanzelfsprekend bij hoort vraagt leiderschap van jou als leraar. Dat betekent duidelijkheid over welk gedrag wel en niet acceptabel is. Het vraagt continue aandacht om je leerlingen te begeleiden in een respectvolle omgang met elkaar. Aandacht voor duidelijke afspraken, verbinding, omgaan met verschillen en nieuwsgierig zijn naar elkaar. En het vraagt bewustwording van je eigen normen, waarden en vooroordelen. Onbewust sturen deze namelijk ons eigen handelen.

Doe mee!

De Week Tegen Pesten wordt ieder jaar in september georganiseerd door Stichting School & Veiligheid. Met deze week ondersteunen we jou als leraar met inspiratie, informatie en (les)materiaal om met je klas aan de slag te gaan. Pesten voorkomen doe je het hele jaar, actief. Door aan het begin van het schooljaar mee te doen met de Week Tegen Pesten zet je alvast de positieve toon voor het komende schooljaar.

Meedoen aan de Week Tegen Pesten is eenvoudig. Op de pagina Doe mee! vind je alle informatie.