Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

‘Digitaal welbevinden: mediawijs, weerbaar en in balans’

Terugblik op bijeenkomst 17 september 2025 in Zwolle

Leerlingen leven deels online, wat zowel kansen als risico’s biedt voor hun welbevinden. Zorgen gaan over schermtijd, slaap, pesten en zelfbeeld, maar sociale media bieden ook steun en verbinding. Onderwijs zoekt naar manieren om gezond schermgebruik te stimuleren. Tijdens een bijeenkomst op 17 september in Zwolle stond daarom het thema ‘Digitaal welbevinden: mediawijs, weerbaar en in balans’ centraal.

Tijdens een bijeenkomst over digitaal welbevinden wisselden tientallen onderwijsprofessionals ervaringen uit en kregen zij tips van experts. Centraal stond de vraag hoe leerlingen geholpen kunnen worden bij het vinden van een gezonde balans tussen hun online en offline leven.

Panelgesprek

In een panelgesprek werd besproken hoe intensief smartphonegebruik het welbevinden beïnvloedt, en dat ouders en kinderen vaak in verschillende digitale werelden leven. Jongeren zien geen onderscheid meer tussen online en offline; beide werelden lopen in elkaar over. Dit vraagt om meer dan een simpel telefoonverbod: wat online gebeurt, heeft invloed op het klaslokaal en moet ook daar besproken worden.

Deelsessies

In deelsessies werd dit verder uitgediept. Freek Zwanenberg en Lizzy Bakker lieten met praktijkvoorbeelden zien hoe scholen via de Gezonde School-aanpak leerlingen mediawijzer kunnen maken. In een andere sessie presenteerden Suzanne Geurts en Floor Ruder van het Trimbos-instituut het nieuwe lespakket ‘Level up your balance!’. Hiermee leren leerlingen op een interactieve manier wat digitale balans inhoudt, hoe apps hen beïnvloeden en hoe ze ook offline activiteiten kunnen waarderen. Het lespakket richt zich op samenwerking tussen school, thuis en leerlingen zelf, en wordt nog beoordeeld op kwaliteit.

Dit artikel is een samenvatting. Het volledige artikel leest u hier.