Geluk trainen met The Happy Game

Familie bordspel leert kinderen, ouders/begeleiders en leraren om hersenen te trainen

Uit onderzoek van het Emma Kinderziekenhuis van het Amsterdam UMC in oktober 2020 blijkt dat veel kinderen kampen met angst, stress en depressie als gevolg van corona. Nu weten we dat ongeveer 50% van ons geluk wordt bepaald bij de geboorte, 10% door onze omgeving en maar liefst 40% door het trainen van onze hersenen. Met andere woorden: geluk kun je trainen. Zo ontstond het idee voor The Happy Game: een familie bordspel dat kinderen, hun ouders/begeleiders en leraren leert hoe je op een positieve en leuke manier je hersenen kunt trainen om gelukkig(er) te zijn. The Happy Game werd op 20 maart, de International Day of Happiness van de Verenigde Naties, gelanceerd.

Opzet

Door middel van grappige leerzame vragen en opdrachten met verschillende thema’s, worden de spelers uitgedaagd om met elkaar te leren waar je gelukkig van wordt. Het spel bestaat uit 8 thema’s:

• Dankbaar & Vergeven
  • Creativiteit & Lachen
  • Affectie & Aanraking
  • Vrijheid & Positief denken
  • Gezondheid & Natuur
  • Zingeving & Doelen stellen
  • Samenzijn & Verbinding
  • Verdriet & Tegenslag

Alle thema’s zijn gebaseerd op geluk en het trainen van weerbaarheid. Gelukservaringen zijn onderverdeeld in 8 gekleurde themakaarten. Loop over het bord, geniet van de opdrachten, verzamel alle 8 de thema opdrachtkaarten op het bord met een uil erop, kom als eerste over de finish en je bent een wijzer en gelukkiger persoon. Het spel is geschikt voor 2 tot 6 personen van 7 tot 107 jaar.

Bedenker van The Happy Game, Nynke de Ruiter, verloor in de zomer van 2020 haar baan, verbrak haar relatie en kampte met gezondheidsproblemen. “Als klap op de vuurpijl zat ik ook nog 3 weken alleen en ziek in quarantaine door corona. Maar tot mijn grote verbazing was ik nog steeds gelukkig, terwijl ik om mij heen steeds meer mensen verdrietig, moedeloos en ongelukkig zag worden. Na weken van onderzoek (waaronder The Science of Well-Being training van Yale University) kwam ik er achter dat geluk voor 40% maakbaar is. Dat verklaarde ook mijn eigen geluk, omdat ik vrij bewust mijn lichaam train op dankbaarheid, vergeven en positief denken. Dus besloot ik actie te ondernemen om andere mensen te helpen om gelukkiger te kunnen zijn.” En zo ontstond het idee voor The Happy Game. “Als we weten dat liefst 40% van ons geluk door het trainen van je hersenen ontstaat, dan is er toch geen tijd te verliezen? Dan moeten we dit toch zo snel mogelijk leren op school en thuis? Zeker nu er zoveel kinderen ongelukkig zijn door corona.”

De vragen in het spel zijn mede tot stand gekomen door input en feedback van (kinder)psychologen, leraren, geluksprofessoren, ouders en kinderen.

Maak kans op gratis Happy Game

Bestel nu in maart, april of mei je moestuintas in de webshop van Gezonde Leefstijl Op School. Wij verloten vijf gratis Happy Games onder iedereen die in deze maanden de moestuintas bestelt. Meer informatie vind je op www.thehappygame.org