UPDATE Wij zijn trots op het onderwijs en de opvang, maar vlaggen nu niet

Ophef over actie leidt tot uitstel

De actie #ikvlagvoorhetonderwijs gaat niet door. Een grote groep maatschappelijke organisaties wilde alle mensen in het onderwijs en kinderopvang komende donderdag bedanken voor hun enorme inzet. Uit veel reacties daarop blijkt dat het gewaardeerd wordt, maar ook laten veel mensen weten het op dit moment niet gepast te vinden. Met name het gekozen middel - de Nederlandse vlag - vinden zij in deze tijden niet passend. De initiatiefnemers begrijpen dat. Daarom stellen ze de campagne om alle mensen te bedanken uit naar het moment dat de scholen en de opvang weer open gaan. De vlaggen maken dan geen onderdeel uit van de campagne.

Onder meer de PO-Raad kreeg er op Twitter stevig van langs. Zo meldde Anita de Wilde onder @dewildejuf: “Ongepast en ongewenst. Wij doen gewoon ons werk, ouders doen gewoon hun best. Daar hoeft de vlag echt niet voor uit. Er valt niets te vieren.” Ze krijgt steun van Debbie Dussel, die nog een stap verder gaat: “Geen behoefte aan, nergens voor nodig en ongepast tegenover zorg.” Leonie Sta liet in een humoristische reactie zien, dat de initiatiefnemers het onderwijsveld niet goed aanvoelen: “Het was zo lief bedoeld, maar het is zo niet nodig/gewenst. Beetje zoals het oude dametje helpen oversteken terwijl ze daar helemaal niet heen moest...”

Ook Jeroen Goes, voorzitter van het College van Bestuur van Stichting Fluvium Openbaar Onderwijs in Geldermalsen en Neerijnen vond de actie in een blog op zijn LinkedIn ‘niet gepast’ en riep daarom op om niet eraan deel te nemen: “Lieve onderwijsmensen, laten we werken met passie, laten we blij zijn met de waardering, maar de vlag uithangen? Laten we dat nu gewoon even niet doen.”

Jan van de Ven van beroepsvereniging Lerarencollectief plaatste dinsdagochtend in een artikel in het AD de actie in perspectief: “Leraren vinden het niet de tijd om de vlag uit te hangen. Enkele leraren gaven aan dat er Brabantse dorpen zijn waar iedereen wel iemand kent die is overleden of slecht ligt door corona. Bovendien staan leraren niet dag en nacht in een ziekenhuis te vechten voor mensenlevens.”

Een enkeling suggereerde dat het allemaal op een misverstand berustte. Zo schreef Bertus Meijer op Twitter onder @backinflow: “Jullie schrijven vloggen verkeerd. Da’s jammer en een beetje laat.
We vloggen namelijk al weken. Ik heb de hashtag ook meteen aangepast: #ikvlogvoorhetonderwijs.”

Terecht dat de actie donderdag aanstaande niet doorgaat? Natuurlijk is Glos Educatief benieuwd naar uw mening. Laat het weten via onze social media: