Gesprekswijzer impact corona

In het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is afgesproken dat scholen in kaart brengen welke gevolgen corona heeft voor het onderwijs van hun leerlingen. Om ouders daarbij te betrekken heeft Ouders & Onderwijs samen met andere organisaties een gesprekswijzer ontwikkeld.

Het NPO biedt scholen de mogelijkheid om met ouders in gesprek te gaan over een passend vervolgtraject. Dit naar aanleiding van de analyse van het onderwijs tijdens corona. Om het gesprek goed voor te bereiden ontwikkelde Ouders & Onderwijs samen met de organisaties Samen Zijn Wij School en Voor Werkende Ouders een gesprekswijzer. Er staan voorbeeldvragen in die u vast thuis met uw zoon of dochter kunt bespreken.

Leerling en ouders betrekken

Uit de gesprekken moet duidelijk worden hoe het met de leerling gaat en wat die nodig heeft. Zo is het voor scholen belangrijk om te horen hoe de leerling en de ouder(s) het afstandsonderwijs hebben ervaren. En ook wat de leerling stimuleert en helpt, of er zorgen zijn en of er speciale ondersteuning nodig is. Hierbij krijgt het sociaal emotionele aspect uitdrukkelijk aandacht. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden over ieders bijdrage aan de ontwikkeling van de leerling.

Beeld van de leerling

De coronacrisis heeft een grote impact op leerlingen. Zo hebben sommige leerlingen een leervertraging opgelopen of een verminderde motivatie. Anderen hebben juist een groeispurt gemaakt. Met het Nationaal Programma Onderwijs krijgen scholen extra financiële middelen om de gevolgen van de crisis op te vangen. Daarom wordt in kaart gebracht wat leerling en school nodig hebben om verder te kunnen gaan.

Vragen?

Voor antwoorden op vragen kunt u de FAQ over het NPO raadplegen. Maar u kunt ook het eerdere nieuwsbericht van Ouders & Onderwijs lezen. Hierin staan de details van het plan benoemd. U kunt ook contact opnemen met Ouders & Onderwijs via e–mail: vraag@oudersenonderwijs.nl of telefonisch: 088-6050101. Ouders & Onderwijs is op werkdagen bereikbaar tussen 09.30-12.30 uur en 13.00-16.00 uur.