Kwart ouders heeft weinig zicht op online activiteiten kind

Op 11 februari was het Safer Internet Day 2020. Op deze dag lanceerden Bureau Jeugd & Media, SIC en Google het programma ‘Internethelden’ om middelbare scholieren (en hun ouders) te helpen veilig gebruik te maken van het internet.

Tijdens deze lancering presenteerde senior Research Consultant, Hette Spoelstra, de resultaten van het onderzoek dat Ipsos uitvoerde onder ouders van 12-15 jarige kinderen. Het blijkt dat 26% van de ouders weinig inzicht heeft op de online activiteiten van hun kind. Wel wordt er thuis regelmatig met kinderen gesproken over online veiligheid: 9 op de 10 ouders snijdt het onderwerp minimaal eens per maand aan. Ook hebben de meeste ouders (70%) regels met hun kinderen afgesproken over online gedrag, met name over beeldschermtijd en het inzien van de geschiedenis van hun online activiteiten.

Ouders vinden het vooral belangrijk dat hun kinderen leren over cyberpesten, beveiliging van gegevens en privacy. Bijna de helft (49%) van de ouders vindt zichzelf goed geïnformeerd over online veiligheid van kinderen. Ouders vinden dat middelen en richtlijnen over online veiligheid behalve door henzelf (59%) vooral aangeboden zouden moeten worden door de school (63%), de overheid (55%) en/of techbedrijven 36%.