Nederland hijst donderdag de vlag voor het onderwijs #ikvlagvoorhetonderwijs

Maatschappelijke partners roepen op om donderdag massaal het onderwijs te bedanken

Een groot aantal maatschappelijke organisaties roept gezamenlijk op om op donderdag 9 april massaal de Nederlandse vlag uit te hangen, om het onderwijs een hart onder de riem te steken. Hiermee willen zij iedereen de kans geven hun waardering te uiten voor de manier waarop het onderwijs omgaat met de coronacrisis. Door de sluiting van alle scholen hebben leraren, onderwijsprofessionals, maar ook ouders in zeer korte tijd moeten schakelen naar afstandsonderwijs, om zo alle kinderen zo goed mogelijk van onderwijs te blijven voorzien.

Nederland zit in zwaar weer. De pandemie waarin we verkeren vraagt veel van onze samenleving – vraagt veel van onze mensen! Aan de frontlinie zetten zorgprofessionals, hulpverleners en politie zich dag en nacht in om Nederland draaiende te houden. Ook scholen, kinderopvang, ouders en kinderen dragen hun steentje bij om te zorgen dat zij hun werk kunnen blijven doen voor Nederland, terwijl zij de continuïteit van onderwijs voor onze kinderen waarborgen. Dat doen we samen!

Om iedereen in het onderwijs te bedanken voor hun enorme inzet, roepen de samenwerkingspartners iedereen in Nederland op om aanstaande donderdag de vlag uit te hangen. De coronacrisis zorgt voor veel onzekerheid, eenzaamheid en verdriet. Tegelijkertijd zien we in het hele land veel mooie initiatieven ontstaan om elkaar te helpen waar we kunnen. We moeten het samen doen. Het uithangen van de vlag staat voor de partners symbool voor verbondenheid en respect, zonder tekort te willen doen aan het verdriet van de mensen om ons heen.

Naast het hijsen van de vlag, worden kinderen gevraagd zelf een wimpel te maken, met ‘een krul voor het onderwijs’. Dit mag ook een papieren vlag op het raam zijn, een digitale vlag in je profielfoto of iets anders creatiefs. Om deze actie ook online te ondersteunen wordt gevraagd om een foto van de vlag op sociale media te plaatsen met de hashtag #ikvlagvoorhetonderwijs.

Een van de initiatiefnemers, Dave Ensberg, voorzitter Stichting Jantje Beton zegt: “De flexibiliteit, creativiteit en de inzet van iedereen werkzaam in het onderwijs en de kinderopvang is enorm. We willen de kinderen natuurlijk allemaal het liefst zo snel mogelijk weer terug in de school, maar dat is nou eenmaal niet zo. Ondertussen werkt iedereen keihard aan de omschakeling naar afstandsonderwijs en de opvang van bijzondere groepen kinderen. We hopen dat heel Nederland, op welke manier dan ook, de vlag uit zal hangen. Hiermee steken we iedereen in en om het onderwijs een hart onder de riem; petje af voor alles wat jullie doen, het wordt gezien en hou vol!”

In aanvulling op de vlaggenactie is er ook veel extra, gratis lesmateriaal beschikbaar gesteld voor leraren door de initiatiefnemers op lesopafstand.nl en Wikiwijs. Op de websites is veel informatie te vinden over hoe je les op afstand kunt aanpakken. Op die manier bedanken de Op die manier bedanken de organisaties het onderwijs niet alleen, maar bieden we ze ook nog iets aan waar ze weer verder mee kunnen.

Deze actie is een initiatief van onder andere Jantje Beton, Cruyff Foundation, PO-Raad, Stichting Move, Méér Muziek in de Klas, Skillstown, Onderwijs Maak je Samen, EDVenture, Kinderpostzegels, Krajicek Foundation, KBb-e, Ouders en Onderwijs, Missing Chapter, Kennisnet, IVN, de GEU, Kennisnet en Onderwijszorg Nederland.