Tips voor tieners en schermtijd in de vakantie

Vakantie betekent geen school en meer tijd met elkaar. Sommige ouders maken zich in deze periode zorgen over de schermtijd van hun kinderen. Als je op vakantie gaat, maar ook als je thuisblijft, kan dat soms lastig zijn. Daarom geeft het Nederlands Jeugdinstituut enkele tips.

Tip 1: Maak schermtijd bespreekbaar

Vind je dat je tiener te lang achter een scherm zit? Maak het dan bespreekbaar.
En ga je op vakantie? Zorg dan dat je er al vóór vertrek over gesproken hebt. Op een gespannen sfeer onderweg zit niemand te wachten.

Zeker bij oudere kinderen is het slim om veel te praten over gamen en socialemediagebruik. Luister naar wat ze er zo leuk aan vinden. Doe mee en probeer ze ervan te overtuigen dat het goed is om een balans te vinden. Houd in je achterhoofd dat er niet zoveel aan de hand is wanneer je kind zich sociaal gedraagt en zijn scherm uit zichzelf weglegt.

Tip 2: Maak duidelijke afspraken

Bij oudere kinderen is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken. Doe dit in overleg met elkaar. Wat vinden je kinderen belangrijk om wel te kunnen doen tijdens de vakantie? Hoeveel tijd om te gamen vinden zij realistisch? Probeer samen tot een oplossing te komen.

Zorg daarbij dat je geen onrealistische afspraken maakt. Spreek dus niet af om geen schermen te gebruiken tijdens de vakantie. Tenzij je graag met een papieren kaart of wegwerpcamera op stap gaat.

Voorbeelden van afspraken zijn:

• Je mag op vaste momenten je smartphone gebruiken. Bijvoorbeeld vlak voor een gezamenlijke activiteit allemaal nog even je berichtjes checken. Daarna gaan de telefoons weg.
  • Maak je foto’s of moet je je navigatie gebruiken? Maak dan afspraken over wie daarvoor zijn of haar telefoon gebruikt. Aan het eind van de dag kun je alle gemaakte foto’s met elkaar delen en bedenken welke het mooiste zijn voor op sociale media.
  • Gebruik media samen. Interesseer je voor de games die je kind speelt en vraag of je ook een keertje mee mag doen.
  • Spreek af om de meldingen van bepaalde apps uit te zetten, omdat ze aandacht vragen.

Tip 3: Geef het goede voorbeeld

Als je afspraken maakt, is het belangrijk om je allemaal aan dezelfde afspraken te houden. Wil je niet dat je kinderen veel tijd aan de tv, tablet of smartphone besteden? Doe het zelf dan ook niet.

Tip 4: Onthoud: media zijn vooral leuk!

Als je kind tijdens de excursie naar dat ene kasteel uit de middeleeuwen toch op zijn telefoon staat te kijken, vraag dan of hij of zij even wat informatie kan opzoeken. Dan leer je er ook nog wat van.