Uniek inzicht op ‘thuiszitters’ in onderwijs

Kohnstamm Instituut deed onderzoek

Op basis van 80 casussen van de Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) waarbij sprake is van thuiszitten, onderzocht het Kohnstamm Instituut in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) welke factoren bij deze groep leerlingen een rol spelen in het ontstaan of in stand houden van thuiszitten.

Er zijn op dit moment in Nederland enkele duizenden thuiszitters: leerplichtige kinderen die een (lange) tijd geen onderwijs volgen. Ondanks veel maatregelen om thuiszitten te voorkomen en verminderen, nam het aantal (geregistreerde) thuiszitters de afgelopen jaren toe. Meer inzicht in omstandigheden waaronder leerlingen thuis komen te zitten is nodig om thuiszitten te voorkomen of verminderen.

Het Kohnstamm Instituut deed onderzoek en voor Didactief schreven Annabel Vaessen, Eke Krijnen en Guuske Ledoux een artikel over de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen.

De drie aanbevelingen zijn:

• Investeer in een goede relatie tussen school en ouders
  • Vroeg signaleren van problemen en achterliggende oorzaken
  • Aandacht voor naleven zorgplicht

Meer weten?

Lees hier het artikel: https://didactiefonline.nl/artikel/uniek-inzicht-op-thuiszitters of lees hier het hele rapport.