Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Actieve schooldag hoog op de planning bij vakleerkrachten bewegingsonderwijs

Voor de meeste vakleerkrachten staat de implementatie van een actieve schooldag hoog op de planning. Ze denken daarbij aan activiteiten zoals bewegend leren, beweegmomenten op school en buitenspelen. Dat blijkt uit onderzoek van Sofie Vrieswijk, Suzan Nouwens en Maxine de Jonge van het Mulier instituut onder vakleerkrachten bewegingsonderwijs.

Takenpakket vakleerkracht bewegingsonderwijs wordt groter

De vakleerkrachten nemen naast het verzorgen van de lessen bewegingsonderwijs ook andere taken op zich voor het sport- en beweegaanbod op en rondom school. Deze uitbreiding van het takenpakket is mogelijk het gevolg van de toenemende aandacht voor een ‘actieve schooldag’. De vakleerkracht bewegingsonderwijs wordt steeds vaker gevraagd een rol te spelen bij de inrichting en implementatie van zo’n actieve schooldag.

Belemmeringen bij het implementeren van meer bewegen

Bij het implementeren van meer bewegen op en rondom school noemen de vakleerkrachten drie belangrijke belemmeringen:

  • Terughoudendheid bij groepsleerkrachten.
  • Gebrek aan tijd voor vakleerkrachten.
  • Te weinig assertiviteit bij de vakleerkrachten zelf.

Interviews met elf vakleerkrachten

Om inzicht te krijgen in de ervaringen van vakleerkrachten bewegingsonderwijs zijn in het voorjaar van 2021 interviews gehouden met elf vakleerkrachten bewegingsonderwijs die op dat moment werkzaam waren in het primair onderwijs.

Lees de volledige bevindingen in het rapport ‘De veranderende inzet van de vakleerkracht bewegingsonderwijs’.