Digimagazine Week van de Motoriek

Van 7 tot en 10 november organiseerden we daarom samen met Ministerie van VWS, Vereniging Sport en Gemeenten, NOC*NSF, Mulier Instituut, KVLO, Wij Buurtsportcoaches en het Lectorenplatform de Week van de Motoriek met als thema: ‘jong geleerd is oud gedaan’. Inmiddels is over de week een Digimagazine verschenen. Hierin kun je alle webinars terugkijken, aanvullende interviews lezen en gouden tips terugvinden.

Voor wie is het magazine interessant?

Voor iedereen die zich inzet voor meer sport en bewegen. De organisatoren willen dat beleidsmakers en professionals die met kinderen en jongeren werken op de kinderopvang of school, met ouderen in de wijk of op de sportclub op de hoogte zijn van de juiste kennis. Zo zijn zij beter in staat om dit verder in de praktijk te brengen en zo iedereen van jong tot oud meer en veelzijdiger te laten sporten en bewegen mét plezier!

Het Digimagazine bevat de volgende artikelen:

• Opening: Jong geleerd is oud gedaan: meer en veelzijdig bewegen
  • Parkinsonnet en belang van bewegen voor de ziekte van Parkinson; in gesprek met Bas Bloem
  • Meer beweegkapitaal voor de ouderen van nu!
  • Ouderdomsmotoriek: do’s en don’ts tijdens activiteiten!
  • Een actieve schooldag: Hoe doe je dat als school? Voorbeelden uit binnen- en buitenland.
  • Hoe breng en houd je kinderen met een motorische achterstand in beweging (op school)?
  • Jong beginnen met bewegen: hoe pak je dat aan?
  • Hoe sluiten we aan bij de (be)leefwereld van jongeren?
  • Kenniscafé Sport & Bewegen Live!
  • Column Thijs Zonneveld
  • De opbrengst van de Week van de Motoriek: 11 gouden tips.

11 gouden tips

Tijdens de Week van de Motoriek is aan alle sprekers en deelnemende professionals gevraagd om hun goede ideeën niet voor henzelf te houden, maar juist actief te delen.

Uit iedere sessie kwamen waardevolle tips, elf daarvan hebben wij geselecteerd. Tips die voor politiek en professionals waardevol zijn. Aangeboden tijdens het afsluitende Kenniscafé aan de Directie Sport bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ze staan hier op een rij:

Tip 1. Uit de opening van de Week van de Motoriek.

Carl Verheijen, voorzitter van de nationale beweegalliantie: Integrale samenwerking tussen betrokken partijen is belangrijk. Van verenigingen, foundations tot aan gemeenten. Stem goed af en werk gericht samen. Zoek de verbinding op en voorkom silo-gedrag.

Tip 2. Uit de opening van de Week van de Motoriek.

Bas Bloem, Parkinson-expert: Bedenk waar je goed in bent en houd je daarbij. Vertrouw op de expertise van een ander in de samenwerking. Gezamenlijke obstakels kun je vervolgens op verschillende niveaus aanpakken.

Tip 3. Uit de sessie Meer beweegkapitaal voor de ouderen van nu!

Willie van Druten, een actieve senior: Betrek de doelgroep bij het vormgeven van je activiteiten. Praat mét je deelnemers, in plaats van over.

Tip 4. Uit de sessie Ouderdomsmotoriek: do’s en don’ts tijdens activiteiten!

Bewegingsagoog Joël Kruisselbrink: Vergeet nooit de kracht van spelen, want dat vindt iedereen leuk.

Tip 5. Uit de sessie Een actieve schooldag: Hoe doe je dat als school? Voorbeelden uit binnen- en buitenland.

Schoolleraar vanuit de chat: Begin klein. Kijk waar je de schooldag al beweeglijker kan maken. Zorg dat leerlingen minder zitten en meer en veelzijdiger bewegen.

Tip 6. Uit de sessie Een actieve schooldag: Hoe doe je dat als school? Voorbeelden uit binnen- en buitenland.

Dave van Kann, lector: Zorg voor slimme integratie tussen alle betrokken partijen, van schoolbestuur tot aan buurtsportcoaches. Sta er eerst stil, denk na over hoe en wat je wilt bereiken. Dat moet je uitgangspunt zijn en vanuit daar vertrek je. Zo help je elkaar en vind je elkaar beter.

Tip 7. Uit de sessie Een actieve schooldag: Hoe doe je dat als school? Voorbeelden uit binnen- en buitenland.

Professional vanuit de chat: Betrek juist ook de buitenschoolse opvang bij de dynamische schooldag. We zien allemaal dezelfde kinderen en er liggen zoveel kansen om samen op te trekken.

Tip 8. Uit de sessie Hoe breng en houd je kinderen met een motorische achterstand in beweging op school.

Moeder van een kind met een motorische achterstand: Als ouder heb je zorgplicht, maar bij een sportclub mag je deze loslaten. Leer loslaten.

Tip 9. Uit de sessie Hoe breng en houd je kinderen met een motorische achterstand in beweging op school.

Ambulant begeleider: Normaliseer, pas schoolactiviteiten aan zodat je geen uitzondering hoef te maken. Zodat een kind met een motorische achterstand zich ook niet dé uitzondering voelt.

Tip 10. Uit de sessie Jong beginnen met bewegen: hoe pak je dat aan?

Zeina Bassa, consultant bij VeiligheidNL: Stop met ‘pas op', waarschuw jonge kinderen niet te snel als professional of ouder. Gun jonge kinderen de ervaring van vallen en opstaan, dat hoort bij opvoeden en opgroeien. Zorg voor een juiste balans.

Tip 11. Uit de sessie Hoe sluiten we aan bij de (be)leefwereld van jongeren?

Houda Loukili, voormalig kickbokskampioen en werkt met jongeren: Jongeren willen zeker sporten en bewegen. Betrek hen tijdig en geef ze verantwoordelijkheid. Kijk naar het individu en wat hij of zij wil en kan en sluit aan bij die ambities en niet bij die van jezelf. Dan krijg je ze ook echt in beweging.

Lees hier het digimagazine.