Energizers en bewegend leren in het basisonderwijs: dit kun je ermee

Wil je op jouw basisschool meer bewegen tijdens of tussen de reguliere lessen? Gebruik dan energizers en bewegend leren. Femke van Brussel, Dorien Dijk en Sarah Wouters schreven er een artikel over op allesoversport.nl In dit artikel lees je welke beweegvorm je wanneer inzet en wat die oplevert. Ook krijg je praktische voorbeelden om op jouw school aan de slag te gaan.

Energizers

Energizers zijn korte ‘beweegbreaks’ van zo’n 10 tot 30 minuten. Je kunt deze op jouw school inzetten als opwarmertje of onderbreking van het leren. Als leerlingen kort even iets actief doen, krijgen ze nieuwe energie en komt hun aandacht weer terug.

Lees hier het onderzoek naar de effecten van energizers op de basisschool:

• Als je energizers inzet, bewegen de leerlingen meer op een dag. Afhankelijk van de duur en intensiteit kan het eraan bijdragen dat kinderen voldoen aan de beweegrichtlijnen.
  • Energizers zorgen voor meer aandacht, concentratie en motivatie van leerlingen in de les.
  • Leerlingen hebben plezier in de breaks en voelen zich fitter. Ook leraren vinden het leuk om energizers te begeleiden als ze eenmaal ervaring hebben.

Energizers voor basisscholen zijn er in veel varianten. Voor binnen en buiten, via digibord en YouTube. Een paar goede voorbeelden die je kunt inzetten op jouw school:

• Smartbreaks zijn slimme tussendoortjes die ervoor zorgen dat leerlingen zich in 5 minuten helemaal kunnen uitleven en opladen. Smartbreaks zorgen voor variatie, plezier en beweging, zodat kinderen fris en vol aandacht verder gaan met de volgende les.
  • Riskcare ontwikkelde in coronatijd de serie Thuisbewegingsonderwijs. Je vindt hier 42 video’s voor jouw basisschoolleerlingen, met een grote diversiteit aan beweegoefeningen.
  • The Daily Mile is een intensieve vorm van een energizer. De hele klas gaat naar buiten en wandelt, jogt of rent 15 minuten per dag. Iedere leerling op zijn eigen niveau. Dit doe je minstens drie schooldagen per week.

Bewegend leren

Bij bewegend leren zijn de leerlingen in beweging tijdens de les. Een bekend voorbeeld is springend de tafels oefenen. Bewegend leren heeft dezelfde voordelen als energizers. Een vraag die nog openstaat: leer je ook beter terwijl je beweegt? Gaan je resultaten omhoog?

Naar het effect van bewegen op prestaties wordt steeds meer specifiek onderzoek gedaan. De resultaten wijzen voor een aantal effecten in de goede richting. Zo lees je in dit artikel dat vijf van de zes studies positieve effecten van fysieke activiteit op rekenen vonden. Maar hoe groot dat effect is, wordt nog onderzocht. Ook kijken onderzoekers nog naar welke vorm van bewegen het beste werkt: matig intensief bewegen, zoals springen? Of juist complex bewegen, zoals een moeilijke turnoefening, of dribbelen met de bal?

Een aantal goede voorbeelden van bewegend leren:

Dit is een samenvatting. Lees het volledige artikel op de website Alles over Sport.