Fietsen of lopen naar school stimuleren

Hoe kun je kinderen stimuleren om meer naar school te lopen of te fietsen? In een artikel op Alles over Sport legt uit Ilja van Holsteijn uit dat een omgeving beweegvriendelijk inrichten daarbij kan helpen, zowel in het ontwerpen van de buitenruimte als bij het stimuleren en belonen van gedrag.

Volgens Ilja bestaat het verhogen van het aandeel kinderen dat loopt en fietst naar school uit een combinatie van het creëren van een veilige en aantrekkelijke route naar en van school en actieve stimulering van lopen en fietsen naar school via campagnes en activiteiten.

De inrichting en onderhoud van de fysieke omgeving

Voor het op een veilige manier (zelfstandig) naar school lopen en fietsen, is een route (zoals een voetpad of vrijliggend fietspad) die zowel ouders als kinderen als veilig en prettig ervaren een voorwaarde. Zorgen voor goed onderhouden groen en weinig afval op straat is daarin bepalend. De veiligheid van de schoolomgeving is een basisvoorwaarde.

Daaraan schort echter nog het nodige:

• 40% van de ouders beoordeelt de schoolomgeving en de route naar school als onveilig.
  • Slechts 16% van de drukke fietsroutes van en naar middelbare scholen voldoet aan de eisen van het CROW.

STOP-principe

Het STOP-principe is één van de manieren om een wijk of buurt zo in te richten dat lopen en fietsen wordt gestimuleerd. Het principe prioriteert voetgangers (Stappers) boven fietsers (Trappers), fietsers boven Openbaar Vervoer en Openbaar vervoer boven Personenauto’s.

Bij het meer algemeen creëren van een veilige route kun je denken aan:

• Een fijnmazig netwerk van fiets- en voetpaden.
  • Vrijliggende voet- en fietspaden naar school.
  • Veilige oversteekplaatsen en kruispunten.
  • Stoepen die breed genoeg zijn om elkaar veilig te passeren, ook met een kinderwagen, rolstoel of rollator.
  • Voldoende fietsparkeerplekken op school.

Gemeenten kunnen volgens Ilja een belangrijke rol spelen in het stimuleren van lopen en fietsen naar school:

• Door te zorgen voor goed onderhoud en beheer van de schoolomgeving.
  • Door de schoolzone en de routes van en naar scholen zo veilig mogelijk in te richten.

De rol van sociale omgeving

Ook de sociale omgeving speelt een belangrijke rol in het stimuleren van lopen en fietsen naar school, blijkt uit onderzoek. Daarom is het van belang om die sociale omgeving (ouders en school) te bereiken en te overtuigen van de meerwaarde van lopen en fietsen naar school. Met een route die aan de ontwerpprincipes voldoet, kan de gemeente of school door middel van activiteiten of campagnes het belang van lopen en fietsen naar school extra onder de aandacht brengen.

Orgware

Naast aanpassingen in de fysieke infrastructuur en het opzetten van interventies en programma’s om meer kinderen te laten lopen en fietsen naar school is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je de juiste kaders creëert en de opzet borgt. Dat wil zeggen dat de betrokken partijen het doel onderschrijven en samen aan dat doel werken, de orgware.

Het beleid van de school en de gemeente moet in lijn zijn met wat je probeert te bereiken. De betrokkenen, inclusief de docenten, ouders en kinderen, moeten onderdeel zijn van het proces om tot dat beleid te komen. Dat begint met afspraken maken tussen de gemeente, de school, de ouders en de kinderen. De ouderraad van de school moet betrokken zijn en docenten moeten in de klas aandacht besteden aan het onderwerp.

De gemeente heeft ook hier een belangrijke rol. Als blijkt dat bepaalde plekken in de schoolzone niet veilig of netjes zijn, zullen de school en gemeente actie moeten ondernemen. Met behulp van de Schoolpleinscan kun je hier inzicht in krijgen. Het is van belang dat een gemeente het stimuleren van actief verplaatsen opneemt in haar beleid. Als vanuit scholen en wijken de vraag komt om aanpassingen aan de inrichting of het onderhoud te doen, dan is dat zo relatief snel aan te pakken.

Lees hier het volledige artikel van Ilja op de website van Alles over Sport.