Hoe stimuleer je buiten spelen op de buitenschoolse opvang (BSO)?

Op 5 juli 2022 organiseerde Kenniscentrum Sport & Bewegen een online sessie over buitenspelen op de BSO. Met ruim 30 professionals gingen medewerkers van het Kenniscentrum in gesprek over kansen en uitdagingen rondom het buitenspelen op de BSO.

Tijdens de sessie deelden de deelnemers hun ervaringen, drempels waar ze tegenaan lopen en gingen met elkaar in gesprek over mogelijke oplossingen. Er kwamen een hoop verschillende uitdagingen en kansen voorbij, variërend van de fysieke omgeving tot aan beleidsmatige uitdagingen. Hoe kan je creatief omgaan met de materialen en middelen die je tot je beschikking hebt? Hoe kan je er voor zorgen dat buitenspelen standaard wordt opgenomen in de dag? Hoe ga je om met weerstand vanuit collega’s of ouders? Hoe houd je het buitenspelen leuk voor kinderen van verschillende leeftijden?

Toolbox Buitenspelen op de BSO

Uit de online sessie bleek dat er behoefte is aan kennis, handvatten en praktische tips om buitenspelen op de BSO (nog) meer te kunnen stimuleren. Deze inzichten nemen de medewerkers van het Kenniscentrum mee in de ontwikkeling van een tool(box) die er op gericht is om professionals op de BSO te ondersteunen in het stimuleren van buitenspelen.

Wil je hierover op de hoogte blijven? Meld je hier aan voor de zeswekelijkse Kennisupdate Jeugd van Kenniscentrum Sport & Bewegen. Wanneer je betrokken wil worden bij de vervolgstappen, neem dan contact op met Manon Harting via manon.harting@kenniscentrumsportenbewegen.nl.