Inschrijving voor de Week van de Motoriek geopend

6 tot en met 9 november 2023

Maandag 6 november is het zover: alweer de vierde editie van de Week van de Motoriek. De week duurt van 6 tot en met 9 november. Professionals die zich bezighouden met sport en bewegen vanuit bijvoorbeeld het onderwijs, de zorg of gemeenten kunnen zich vanaf nu inschrijven voor verschillende online kennissessies en een live event. Dit jaar staat de week in het teken van: ‘Stimuleer een leven lang sporten en bewegen’.

Voldoende bewegen is belangrijk voor iedereen, van jong tot oud. Jonge kinderen hebben voldoende en veelzijdig bewegen nodig voor een gezonde ontwikkeling. Bij volwassenen helpt bewegen ons fit en gezond te houden en vitaal ouder te worden.

Tijdens de Week van de Motoriek van 6 t/m 9 november duiken we met partners uit onderzoek, beleid en praktijk in dit thema via een uiteenlopend programma. Inspirerende voorbeelden, nieuwe inzichten en praktische tips brengen professionals weer een stap verder in het stimuleren van een leven lang sporten en bewegen.

Week van de Motoriek: Live!

Maandagmiddag 6 november trappen we af met een live event bij Hal 22 in Utrecht. Onder leiding van Suse van Kleef passeren de onderwerpen mentale gezondheid en physical literacy de revue, inspireren en verbinden staan deze middag centraal.

Webinars gedurende de week

Vervolgens verschuift de focus richting de praktijk en pakken we 7 tot en met 9 november online door met een aantal thema’s en een zevental webinars. Zo staat 7 november in het teken van de verschillende levensfases, 8 november staat de leefomgeving centraal en 9 november sluiten we af met het thema kansengelijkheid. Tijdens de webinars krijg je genoeg kennis, inspiratie en praktische handvatten waarmee je direct aan de slag kunt in de praktijk.

Het programma

Dinsdag 7 november Levensfases

• 13.30-14.30 Vitaal ouder worden door sport en bewegen
  • 16.00-17.00 Jongeren in beweging: drijfveren en belemmeringen
  • 19.30-20.30 Zo stimuleer je bewegen vanaf de geboorte

Woensdag 8 november Leefomgeving

• 13.00-14.00 Urban sports in jouw gemeente: freerunnen of gebaande paden?
  • 15.30-16.30 Het schoolplein: gouden kans voor dynamische schooldag

Donderdag 9 november Kansengelijkheid

• 13.30-14.30 Aansluiten bij de leefwereld van mensen in armoede
  • 16.00-17.00 Zo betrek je kinderen met een motorische achterstand

Voor wie is de Week van de Motoriek interessant?

Voor professionals vanuit praktijk, beleid en onderzoek in de sectoren sport en bewegen, onderwijs, zorg en welzijn, kinderopvang en gemeente. Kortom, een breed scala aan professionals die affiniteit hebben met sport en bewegen in het kader van een gezonde leefstijl.

Aanmelden

Professionals kunnen zich zowel voor het live event aanmelden als voor een of meerdere webinars, alles is gratis te volgen.