Of je nu uitleg krijgt over een som, woord of een letter, ieder kind kent het gevoel: tijdens een dag lang stilzitten en luisteren in de schoolbanken onthoud je vaak maar de helft. Gelukkig is er een betere manier om informatie te verwerken, namelijk bewegend. Sterker nog, leren terwijl je beweegt, kent ontelbaar veel voordelen. Juf Ilva Kuijpers, leerkracht groep 1 en 2 op Basisschool SpringWijs in Delft, vertelt erover in een blog.
Wat is bewegend leren?
Op Basisschool SpringWijs is bewegend leren tot in de vezels van de school verweven. Zo is er op deze school al jaren drie keer per week gymles. En zijn er allerlei creatieve manieren geïntroduceerd om kinderen lesstof bij te brengen. Maar wat houdt deze leervorm in? Juf Ilva: “Simpel: leren terwijl je in beweging bent.”
Op deze school joggen of springen kinderen tijdens een uitleg. “Bij allerlei leerdoelen verzinnen we een actieve spelvorm, zoals in groep 3 waar kinderen woorden leren lezen via een estafette.” Deze manier van lesgeven is overigens een aanvulling op talig onderwijs – de gangbare norm. De afwisseling is namelijk wat het zo succesvol maakt.
Eindeloos veel voordelen
Volgens juf Ilva is bewegen cruciaal voor kinderen. “Zij hebben een nóg kortere spanningsboog dan volwassenen; na een tijdje stilzitten raken ze afgeleid.” Door bewegen te integreren in het leerproces blijven ze gefocust en kunnen ze de stof beter verwerken. Zo wordt leren leuker en ben je tegelijkertijd gezond bezig.
Ieder kind heeft daarnaast ook weer andere leerbehoeften. Stilzitten en luisteren is maar voor een deel van hen weggelegd. Juf Ilva: “Door deze vorm van lesgeven bereik je veel meer leerlingen en doe je niemand tekort. Het resultaat: meer kinderen voelen zich gehoord in hun leerbehoeften en dat geeft weer zelfvertrouwen.”
Zo pas je het toe
Bewegend leren in je lessen verwerken hoeft niet ingewikkeld te zijn. “Op simpele manieren krijg je kinderen al in beweging. Maak bijvoorbeeld een stapel met cijfers en letters. Laat kinderen ze onderverdelen in twee stapeltjes op verschillende plekken in de klas: één met letters en één met cijfers. Zo leren ze het verschil tussen beide tekens.”
Juf Ilva ziet bewegend leren als de perfecte kans om haar theaterskills in te zetten en haar creativiteit te laten stromen. “Soms speel ik de ‘blaadjesdief’ en pik ik tijdens het spel stiekem cijfers en letters weg. Daar gaan de kinderen helemaal in op. Zó leuk!”