Maak leren leuk voor kinderen!

Yolanda van Hoorn van Wieblie enthousiast over de Verdienactie

Kinderen bewegen van nature. Die hebben daarvoor geen oproep nodig. Yolanda van Hoorn van Wieblie wil leerkrachten echter graag oproepen om deel te nemen aan de Verdienactie ‘Samen brengen we jullie klas in beweging’ van Presikhaaf Schoolmeubelen, JOGG en Wieblie: “Doe mee met deze toffe actie en maak kans op een workshop Bewegend Leren voor je team!”

Yolanda van Hoorn heeft een achtergrond als oefentherapeut Cesar. “Ik zag in mijn praktijk steeds meer en steeds jongere kinderen met pijnklachten en houdingsproblemen. Vanuit de behoefte om daar iets aan te doen is het lespakket Zit met Pit ontstaan voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool, en met name voor de groepen vijf en zes. Het lespakket leert kinderen over gezond gedrag rond beeldschermgebruik. Vervolgens gaven leerkrachten aan dat ze best meer beweging in de klas wilden, maar niet wisten hoe dat vorm te geven. En daaruit is de workshop Bewegend Leren voor leerkrachten ontstaan. In die workshop leren we ze hoe kernvakken kunnen omzetten in een beweegvorm, een actieve werkvorm.” Van Hoorn merkte dat leerkrachten vervolgens wel aan de slag gingen, maar dat een vervolg ontbrak. “Om leerkrachten hierin te faciliteren zijn we het platform Wieblie gestart, dat vol staat met kant-en-klare lessen over bewegend leren, per lesblok en per kernvak.” Van Hoorn wijst erop dat er inmiddels ook al wetenschappelijk onderzoek beschikbaar is over de bewezen positieve effecten van bewegend leren op de cognitie en op de concentratie van kinderen.

Van Hoorn werkt vanuit Zit met Pit al jaren samen met Presikhaaf Schoolmeubelen. “We hebben elkaar gevonden in een gezamenlijke visie: wij willen graag kinderen in beweging krijgen en als ze zitten in een goede zithouding krijgen en zij willen graag dat kinderen op een goede manier op hun schoolmeubelen zitten, het liefst met zoveel mogelijk beweging daaromheen. In die zin vullen we elkaar aan en versterken we elkaar.”

Sinds een jaar werkt Presikhaaf Schoolmeubelen samen met JOGG en de eerste Verdienactie was met name bedoeld om de start van die samenwerking te vieren. Voor de tweede editie benaderde Presikhaaf Schoolmeubelen Wieblie om ook aan te schuiven.

Ze heeft een duidelijke boodschap: “Onze slogan is: meer bewegen begint met minder zitten. Het kan op een laagdrempelige manier en het is niet iets wat ‘erbij’ komt maar ‘in plaats van’. Want we snappen dat de leerkracht al meer dan genoeg te doen heeft. Daarom willen we ze helpen door kant-en-klare lessen op een presenteerblaadje aan te bieden. Voor bewegend leren hoef je ook niet altijd naar buiten, het kan ook prima binnen. Zowel binnen als buiten is onze motivatie altijd: we maken leren leuk voor kinderen!” Voor de leerlingen van groep vijf en zes is geen oproep nodig, aldus Van Hoorn: “Ik vertel vaak dat gedrag sterk bepaald wordt door omgevingsfactoren. Als je bijvoorbeeld ringen in de gang zou hangen, gaan kinderen vanzelf eraan hangen. Daar hebben ze geen oproep voor nodig! In kinderen zit bewegen van nature. Het zijn de volwassenen die hen vervolgens op stoeltjes neerzetten.”

Deelnemen aan de Verdienactie? Ga dan naar deze link.