Motiveer leerlingen om meer te bewegen

Inspiratie via www.gymspiratie.nl

Hoe motiveer je leerlingen om meer te bewegen? Gijs Hosman van de website www.gymspiratie.nl zette een aantal mogelijkheden op een rijtje.

Aanpassingen op het schoolplein

Leerlingen brengen voor, tijdens en na de lessen veel tijd door op het schoolplein. Daarmee is het een ideaal middel om leerlingen uit te dagen. En moeilijk hoeft dat niet te zijn. Met wat verf, ouders en een goed plan kom je al een heel eind. Het is wel belangrijk om twee zaken in de gaten te houden: toezicht blijft nodig en er zijn verschillende soorten kinderen met niet allemaal dezelfde behoeften.

Groen Schoolplein

De tweede suggestie van www.gymspiratie.nl gaat een stuk verder. Er komt namelijk meer tijd en geld bij kijken om een 'klassiek' schoolplein om te vormen tot een Groen Schoolplein. Op internet is voldoende inspiratie te vinden.

Uitdagende beweegomgevingen binnen school

De derde suggestie van Gijs Hosman is gericht op de omgeving binnen de school. Want ook daar is nog veel winst te behalen als je kinderen meer wilt laten bewegen. Dit kan ook door bestaande schoolruimtes te gebruiken. Het gangpad van de Roland School in Manitoba in Canada is hiervan een bekend en inspirerend voorbeeld.

Organiseer activiteiten binnen school

In de school kun je vervolgens nog een stap verder gaan door activiteiten te organiseren. Gijs Hosman noemt op zijn site een mooi voorbeeld, het Blariacumcollege in Venlo dat in de aula een kussengevecht-arena inrichtte.

Bewegend Leren

Weer een stap verder is Bewegend Leren. Daarbij beweeg je niet tussen maar tijdens de lessen. En dat heeft volgens onderzoeken een positieve invloed op concentratie en schoolprestaties.

Wil je nog veel meer over dit onderwerp lezen, inclusief inspirerende foto's en filmpjes? Ga dan naar het artikel '60+ ideeën om leerlingen méér te laten bewegen op school' op www.gymspiratie.nl