Presikhaaf Schoolmeubelen, JOGG en Wieblie slaan handen ineen

Kinderen in beweging krijgen met leuke Verdienactie

Presikhaaf Schoolmeubelen, JOGG en Wieblie promoten dit jaar gezamenlijk de Verdienactie ‘Samen brengen we jullie klas in beweging’. Volgens marketingmanager Ronald Burgers van Presikhaaf Schoolmeubelen past de Verdienactie precies bij de filosofie van het bedrijf: “We verkopen niet alleen schoolmeubilair, maar zijn ook altijd op zoek naar initiatieven om kinderen in beweging te zetten. Ons credo is niet voor niets: 'Inrichten met ruimte en flexibiliteit voor beweging'.”

Het is geen toeval dat Presikhaaf Schoolmeubelen de Verdienactie steunt, aldus Burgers. “We hebben enkele jaren geleden het onderwerp ‘bewegen’ omarmt en sindsdien iets in gang gezet. Zo ondersteunden we onder meer met zit-sta meubilair het onderzoek van Lex van Delden van Leyden Academy over Vitality and Ageing die op de Lorentzschool in Hilversum de effecten onderzocht van zittend en staand leren. Daarnaast zien we ook de vele publicaties over de nadelige gevolgen van het feit dat leerlingen op school te veel stil zitten. Daarom vinden wij het van groot belang om kinderen te stimuleren om in beweging te komen, en dat kan onder andere met ons zit-sta meubilair.”

Enkele jaren geleden kwam Presikhaaf Schoolmeubelen in contact met Jongeren Op Gezond Gewicht en oefentherapeute Yolanda van Hoorn van Zit met Pit! “Dat sprak ons meteen aan, omdat we nadrukkelijk met partners samenwerken met initiatieven die kinderen in beweging zetten. En omdat we het tegelijkertijd belangrijk vinden dat een kind goed zit.” Van Hoorn had inmiddels ook Wieblie opgezet, het platform voor bewegend leren. Het leidde er uiteindelijk toe dat Presikhaaf Schoolmeubelen besloot samen met het JOGG en met Wieblie de Verdienactie op touw te zetten. “We wilden graag Wieblie laten meedoen, zodat leerkrachten terecht kunnen bij een platform dat hen vertelt hoe ze bewegend leren vorm kunnen geven. Diezelfde gedachte zit ook achter de Verdienactie als geheel: we willen scholen triggeren om ze te laten nadenken wat zij als school kunnen doen aan bewegend leren.”

Over Presikhaaf Schoolmeubelen

Presikhaaf Schoolmeubelen is sinds 2015 onderdeel van Koninklijke Ahrend, waar de zusterbedrijven Ahrend en Gispen onder vallen en is PSOS30+ gecertificeerd. Tot aan dat moment was het een sociale werkvoorziening. Het bedrijf richt zich op kinderen tot 17 jaar, met de nadruk op het primair onderwijs. Het bedrijf introduceerde enkele jaren geleden de Adjust-Table een zit-sta leerlingtafel en de ergonomische Ray stoel en heeft inmiddels een ruim assortiment op het gebied van de combinatie van zittend en staand leren én voor het flexibel inrichten van scholen. Voorbeelden zijn Set-Up in Circles en Piece of Cake.

De Verdienactie

Scholen kunnen t/m 13 november hun filmpjes of foto’s insturen voor de Verdienactie. De winnaar wint een workshop bewegend leren voor zijn team. Daarnaast kunnen deelnemers een jaar lang toegang tot Wieblie winnen, het platform voor bewegend leren.