Rekenen meest geschikte vak voor bewegend leren

Rekenen is volgens vrijwel alle docenten het meest geschikte vak voor bewegend leren. Ook vinden vier op de vijf docenten spelling en taal geschikte vakken om bewegend leren toe te passen. Dat blijkt uit vragenlijstonderzoek van het Mulier Instituut onder voornamelijk groepsdocenten. Auteurs zijn Amika Singh en Sofie Vrieswijk.

Bewegend leren lukt niet altijd

Bijna de helft van de respondenten geeft aan dat de voorbereiding van lessen bewegend leren te veel tijd kost. Eén derde vindt dat zij niet de juiste ervaring of vaardigheden hebben, dat voorbeelden voor bewegend leren ontbreken of dat de faciliteiten op school niet goed zijn.

Behoefte aan meer voorbeelden van bewegend leren

Docenten hebben behoefte aan ondersteuning om bewegend leren (vaker) toe te passen. Ze willen vooral graag meer voorbeelden van lessen bewegen leren (52%). Daarnaast hebben ze behoefte aan financiële middelen voor de lessen bewegend leren (49%) en zouden ze graag een zichtbare verbetering van de leerprestaties van leerlingen zien door bewegend leren (47%).

Vragenlijst onder voornamelijk groepsdocenten

We hebben online vragen uitgezet over de bevorderende en belemmerende factoren om bewegend leren in het Nederlandse onderwijs te gebruiken. 285 basisschooldocenten hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Hiervan was meer dan twee derde groepsdocent (69%).

Lees de volledige bevindingen in het factsheet ‘Bewegend leren in het primair onderwijs – Uitdagingen en kansen’.

ACTivate Bewegend Leren Congres

Op 13 april 2022 organiseren het Mulier Instituut en Calo Windesheim het ACTivate Bewegend Leren Congres op de Calo (Windesheim Zwolle). Deze dag wordt vormgegeven vanuit onderzoek en praktijk. Naast praktische inspiratiesessies delen we de nieuwste inzichten uit het Europese onderzoek ACTivate. De dag is opgebouwd uit een ochtendprogramma (in het Engels) en een middagprogramma. Je kunt je voor de hele dag of alleen voor de middag aanmelden.

Meld je aan voor deze unieke (mid)dag vol inspiratie, kennis en inzichten uit binnen- en buitenland over bewegend leren! Inschrijven kan hier.