Studiereis Dynamische Schooldag Denemarken

Van zondag 19 tot en met donderdag 23 april 2020

GLOS Educatief, Arko Sports Media en de KVLO organiseren van zondag 19 tot en met donderdag 23 april 2020 de Studiereis Dynamische Schooldag Denemarken. Tijdens de studiereis komt de dynamische schooldag op drie niveaus aan de orde.

Het Deense Ministerie van Onderwijs erkende bewegen al jaren geleden als belangrijke bijdrage aan beter onderwijs. Dat heeft in 2014 geresulteerd in een nieuw curriculum waarin leerlingen, naast hun lessen bewegingsonderwijs, minimaal 45 minuten per dag moeten bewegen op school. Hoe doen ze dit? Wat is de behaalde winst van deze aanpak? Welke voorwaarden zijn hiervoor nodig? En welk perspectief biedt dit voor Nederland en voor jouw organisatie?

Drie niveaus

Tijdens de studiereis komt de dynamische schooldag op drie niveaus aan de orde:

• We bekijken de huisvesting en zien de beweegvriendelijke en uitdagende schoolomgeving zowel binnen als buiten.
  • We ervaren invulling van het curriculum via brainbreaks (bewegend leren tijdens de lessen) en outdoor learning.
  • We horen hoe in Denemarken samenwerking op lokaal niveau tussen scholen, sportclubs en gemeenten wordt ingezet om bewegen te stimuleren.

In een uitgebalanceerde reis van vijf dagen krijg je:

• Kennis van goede voorbeelden van de dynamische schooldag, zowel waar het gaat om huisvesting, curriculum en samenwerking.
  • Inzicht in de (toepasbaarheid van) bestuurlijke, beleidsmatige en inhoudelijke aspecten rond de dynamische schooldag.
  • Inspiratie van Deense vakgenoten.
  • De mogelijkheid je netwerk binnen Nederland te vergroten.

Leerdoelen

Voor de Studiereis Dynamische Schooldag naar Denemarken heeft de organisatie de volgende leerdoelen vastgesteld:

• Bijdragen aan de verdere professionalisering van de aanpak van meer en beter bewegen op school.
  • Kennis nemen van goede voorbeelden rond spel en beweging in het onderwijs in Denemarken, met name waar het gaat om de inrichting van ruimte en invulling van het curriculum.
  • Bijdragen aan inzicht in (de toepasbaarheid van) beleidsmatige en inhoudelijke aspecten bij deze aanpak op basis van de Deense voorbeelden en ervaringen.
  • Netwerken, inspireren en enthousiasmeren van en door de deelnemers.

Daarnaast adviseert de organisatie je om je eigen leerdoel vooraf te bepalen: welke vragen wil jij beantwoord zien? Zo kun je nog beter een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van je eigen expertise en van je eigen organisatie.

Click hier voor het voorlopig programma.

Meld je hier aan.