Vooral jongeren bewegen te weinig aldus onderzoek RIVM

Nederlands Jeugdinstituut bezorgd

Steeds minder Nederlanders voldoen aan de beweegrichtlijnen. Vooral jongeren van 12 tot en met 17 jaar bewegen te weinig. Dat constateert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na een onderzoek onder 8.442 mensen. Het Nederlands Jeugdinstituut is bezorgd.

Hoewel jongeren meer tijd zijn gaan besteden aan sporten voldeden zij in 2022 minder vaak aan de beweegrichtlijnen dan in 2019. Dit komt doordat ze minder fietsten in hun vrije tijd en naar school.

Jongeren fietsten in hun vrije tijd in 2022 gemiddeld 51 minuten per week minder vergeleken met 2019. Dit lijkt voor een groot deel te komen doordat ze minder vaak de fiets gebruikten. Ook fietsten jongeren gemiddeld 48 minuten per week minder naar school, maar het aantal dagen dat ze naar school fietsten bleef gelijk. Als mogelijke verklaring noemt het RIVM het gebruik van de e-bike. Daarmee leg je dezelfde afstand af in minder tijd, met als mogelijk gevolg een lager aantal minuten fietsen per week.

Ook jongvolwassenen van 18 tot en met 29 jaar voldeden in 2022 minder vaak aan de beweegrichtlijnen dan in 2019. Onder meer doordat zij in 2022 in hun vrije tijd minder wandelden: gemiddeld 39 minuten per week minder vergeleken met 2019.

Een van de grootste gezondheidsproblemen

“Vanaf 2001 was er een lichte stijging in het aantal kinderen en jongeren dat voldeed aan de beweegnorm; alleen de laatste jaren is er een daling ingezet”, zegt Bram van den Berg van het Nederlands Jeugdinstituut. “Dat is iets om ongerust over te zijn. Bewegen en sporten is ontzettend belangrijk voor de gezondheid en het welbevinden van kinderen en jongeren. Het WHO heeft fysieke inactiviteit zelfs uitgeroepen tot een van de grootste gezondheidsproblemen ter wereld. In dit onderzoek valt vooral de daling bij het fietsen op, want dat is naast sporten de activiteit die jongeren het meeste doen op het gebied van bewegen.”