Webinars Week van de Motoriek 2023 nu terug te zien

Deel 1: Webinars 7 november

Van 6 tot en met 9 november 2023 vond de Week van de Motoriek plaats. Van 7 tot en met 9 november waren er verschillende voor onderwijsprofessionals interessante webinars. Ze zijn nu allemaal terug te kijken. In deel 1 de 2 webinars van 7 november. Het thema die dag was ‘levensfases’.

1 Jongeren in beweging: drijfveren en belemmeringen

Hoe daag je jongeren uit om te bewegen en zorg je ervoor dat ze minder zitten? Tijdens dit webinar gingen Marieke Fix, (practor Gezondheid, Sport en Bewegen), Bastiaan Plaizier (ROC Amsterdam), en Mike Peters ( Stanislas Beweeg-vmbo/mavo) in gesprek met een aantal jongeren. Daarbij ging het over het sport- en beweeggedrag van jongeren en hun drijfveren en belemmeringen rondom sporten en bewegen. Ook werden tijdens een tafelgesprek verschillende factoren besproken die invloed hebben op sport-, beweeg- en zitgedrag van jongeren en hoe je hier op in kunt spelen. Tijdens deze sessie kregen deelnemers voldoende tips om jongeren te betrekken en samen aan de slag te gaan met drijfveren en belemmeringen.

Meer informatie:

A Infographic overstap vmbo naar mbo

Hoe ervaren jongeren de overstap van het vmbo naar het mbo? En wat betekent dit voor hun sport- en beweeggedrag?

Bekijk infographic

B E-book ‘Naar maar sportparticipatie van de jongeren in het vmbo’

Wil jij op zoek naar oplossingen om meer jongeren in het vmbo blijvend te laten sporten? Met dit e-book willen we voorzien in kennis en inspiratie om jou verder te helpen.

Bekijk e-book

C Presentatie

Heb je delen van de presentatie gemist? Bekijk hier de volledige presentatie opnieuw.

Bekijk presentatie

Kijk hier het webinar terug.

2 Zo stimuleer je bewegen vanaf de geboorte

Hoe breng je 0-2 jarige kinderen in beweging vanuit jouw rol als JGZ-professional, pedagogisch medewerker of kinderfysiotherapeut? Tijdens dit webinar keken we naar de omgeving waarin deze allerjongsten opgroeien en het voorbeeldgedrag van ouders en opvoeders.

Zo nam David Woutersen (Sportbedrijf Rotterdam) de kijkers mee in een praktijkvoorbeeld uit Rotterdam over de drijfveren en belemmeringen van ouders met jonge kinderen als het gaat om bewegen. Sanne Veldman (Mulier Instituut) dook in de laatste inzichten in de behoeften van professionals die werken met jonge kinderen vanuit verschillende peilingen.

Het webinar sloot af met een panelgesprek over hoe je praktisch aan de slag gaat met bewegen bij deze allerjongsten. Yrsa Wagemaker (Huis voor Beweging) en Maartje Boots (Hoera kindercentra) sloten aan.

Kijk hier het webinar terug.

Meer informatie:

A Social marketingonderzoek helpt Rotterdams beweegaanbod op jonge kinderen te laten insluiten

Om het beweegaanbod heel precies af te stemmen op de lokale behoefte, deed Sportbedrijf Rotterdam uitgebreid onderzoek – op een vernieuwende manier.

Artikel lezen

B Mini-learning motorische ontwikkeling

Benieuwd hoe je met bewegen de motorische ontwikkeling bij jonge kinderen stimuleert? Ontdek het in de Mini-learning.

Bekijk de mini-learning

C Presentatie