Wieblie en ConnectAndPlay spelen samen in op bewegend leren

Online beweegplatform Wieblie slaat een nieuwe weg in. Waar het doel aanvankelijk was scholen te inspireren op het gebied van bewegend leren, wordt dit nu verbreed naar het compleet ontzorgen van basisscholen bij hun transitie naar een lesdag vol beweging. Aanleiding is het instappen van onderwijsvernieuwer ConnectAndPlay.

Connectie

Yolanda van Hoorn, oefentherapeut Cesar en oprichtster van het lesprogramma ‘Zit met Pit!’ zag bij workshops dat scholen graag met bewegend leren aan de slag wilden, maar dat het lastig was om die energie ook na de training vast te houden. Om scholen ook na de training te kunnen blijven inspireren, richtte ze begin 2020 het online platform Wieblie op.

Alles uit de kast

Ook Mark Blijleven speelt met zijn bedrijf door middel van interactieve leermiddelen in op dynamische lesmethoden in het basisonderwijs. Een samenwerking was daarom de logische volgende stap. Beide partijen zien hoe basisscholen vastlopen op tijdgebrek en het totaal versnipperde aanbod. Met Wieblie springen ze hier samen op in.

“Ons platform is nog altijd bedoeld om te inspireren, maar inmiddels gaan we veel verder dan dat”, vertelt Yolanda enthousiast. “Scholen worden helemaal ontzorgd op het gebied van bewegend leren. Van kant-en-klare lessen tot een praktische workshop Bewegend Leren, of een compleet implementatietraject op maat. Om te beginnen inventariseren we de wensen en mogelijkheden. Daarna gaat een procesbegeleider met het team aan de slag voor een uitgewerkt plan van aanpak, op maat gemaakt voor die school. Houvast en continuïteit zijn geborgd via ons landelijke netwerk van beweegcoaches. Zo kunnen we elke school in Nederland bedienen. Samen te werken is daarbij een manier om onze impact te vergroten en om álle Nederlandse basisschoolkinderen in beweging te brengen.”