Negende editie Nationale Buitenlesdag op 9 april

Op dinsdag 9 april organiseert IVN Natuureducatie de Nationale Buitenlesdag. Op deze dag verruilen scholen de klaslokalen voor de frisse buitenlucht. Meld je aan en ontdek met jouw klas waar ons voedsel vandaan komt tijdens de Grote Pieperles! Of ga aan de slag met één van de 70 andere buitenlessen. Meld je jouw klas voor 19 maart aan? Dan maak je dit jaar kans op 1 van de 12 Pieperpakketten of zelfs een geheel verzorgde buitenles met boswachter Tim van de KRO-NCRV.

Drie voorbeelden buitenlessen

Op de site van IVN Natuureducatie vind je een grote variatie aan buitenlessen. Hieronder drie voorbeelden.

Zweeds renspel

Met dit spel voor taal voor groep 3 t/m 8 oefenen de leerlingen het herkennen van spellingcategorieen.

Paddenstoelen rekenen

Met dit spel voor rekenen voor groep 3 t/m 6 leren eenvoudige aanvul- of aftrekbewerkingen uit het hoofd oplossen.

Hoe klimaatproof is jullie schoolplein?

Met dit spel voor aardrijkskunde, natuur en techniek ga je met klas onderzoek doen of jullie schoolplein klimaatproof is.

De 70 lespakketten

Op de site van IVN Natuureducatie staan 70 lespakketten. Sorteren kan onder meer op tijdsduur, locatie en seizoen.

Win een buitenles met boswachter Tim

Win een geheel verzorgde buitenles van boswachter Tim van de KRO-NCRV! Na de Buitenlesdag op 9 april neemt hij één klas mee naar buiten op een leerzaam avontuur. De les vindt plaats op jouw school op 10 april 2024 en neemt een dagdeel in beslag. Meedoen? Meld je voor 19 maart aan voor de Buitenlesdag en vink aan dat je kans wil maken! De winnaar wordt eind maart bekend gemaakt. Aanmelden voor de Nationale Buitenlesdag kan hier.

Samen met de Week van de Schooltuin

De Buitenlesdag staat dit jaar in het teken van voedsel. De krachten worden daarom gebundeld met de Week van de Schooltuin. Deze week is van 8 tot en met 12 april. Het programma vind je hier.

Grote Pieperles

Voor de Buitenlesdag is een speciale les ontwikkeld, die in het teken staat van de aardappel. Deze ‘Grote Pieperles’ is ook geschikt voor scholen zonder schooltuin.