Webinar over Buitenspelen tijdens Week van de Motoriek

Dinsdag 2 november van 10.00 tot 11.00 uur

Kenniscentrum Sport & Bewegen organiseert van 1 tot en met 5 november de Week van de Motoriek samen met het Ministerie van VWS, NOC*NSF, Mulier Instituut, KVLO, Wij Buurtsportcoaches, Lectoratenplatform en de VSG. Tijdens de Week van de Motoriek zijn er verschillende webinars. Zo is er op 2 november de webinar ‘Buitenspelen: belang, belemmeringen en oplossingen’.

Buitenspelen is steeds minder vanzelfsprekend in het dagelijks leven van kinderen. Een verontrustende gedachte, want daarmee missen we kansen in de ontwikkeling van kinderen. In dit webinar bespreken we waarom buitenspelen belangrijk is. Gaat het alleen om motorische ontwikkeling of is er meer? En hoe komt het eigenlijk dat kinderen minder buitenspelen? We verkennen de belemmeringen die er zijn - of het nu gaat om slecht weer, of ouders die de omgeving onveilig vinden. Vervolgens gaan we op zoek naar praktische tips voor professionals om met deze belemmeringen om te gaan en bespreken we manieren om kinderen, eventueel via de ouders, te stimuleren tot buitenspelen. Er is een panel van vier deskundigen en deze panelleden geven voorbeelden van belang van buitenspelen en belemmeringen daarbij. En ze bespreken oplossingen. Het panel bestaat uit Sanne de Vries (Lector Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving), Stefan van Veen (medewerker sport- en bewegingsonderwijs in Den Bosch), Wendy van Rossum (vanuit Scouting Nederland) en Marlies Bouman (Jantje Beton). Gespreksleider is Johan Steenbergen (Mulier Instituut).

Inschrijven voor dit webinar kan via deze link.