Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Nieuws

Wat bepaalt hoeveel kinderen buitenspelen?

Of en hoeveel kinderen buitenspelen hangt af van veel verschillende factoren. Als we buitenspelen willen stimuleren, moeten we met al die factoren rekening houden. Het Mulier Instituut brengt deze factoren in kaart in het onderzoek ‘Buitenspelen in perspectief’. De uitkomsten zijn ook voor scholen interessant.

IVN Natuureducatie vraagt Den Haag om groene investering kinderopvang

Woensdag 29 juni is de tiende editie van ModderDag. Meer dan 160.000 kinderen door heel het land mogen die dag weer naar hartenlust met modder spelen en lekker vies worden. Hoognodig, want buiten spelen in de natuur staat zwaar onder druk. IVN Natuureducatie grijpt deze jubileumeditie van ModderDag samen met Humankind Kinderopvang en Ontwikkeling aan om in Den Haag te pleiten voor meer groene, gezonde buitenruimtes en activiteiten in de kinderopvang. Een ambitie, die geen extra druk legt op de kinderopvang, maar juist direct bijdraagt aan het speelplezier van kinderen en het gezondheidsbelang op lange termijn.

Samen sterk voor een gezonde jeugd

Al op veel plekken slaan scholen, gemeenten en GGD’en de handen ineen om aandacht voor een gezonde leefstijl vanzelfsprekend te maken. Maar hoe werk je in de praktijk samen? En wat zijn daarbij succesfactoren en aandachtspunten? Gezonde School verzamelde tien inspirerende verhalen over samenwerken. Ze zijn te lezen in het boekje Samen sterk voor een gezonde jeugd.

Haemstede Barger Mavo betrekt leerlingen actief bij gezonde schoolkantine

In de kleinschalige, gezellige kantine van de Haemstede Barger Mavo (HBM) in Heemstede is er sinds een jaar veel veranderd. Verantwoorde producten gaan als warme (en gezonde) broodjes over de toonbank. Het geheim van de school? Een groep leerlingen die samen met een kantinemedewerkster nadenkt over hun gezonde kantine.

Minister en Maxima in gesprek over welbevinden leerlingen en studenten

Hoe bevorderen mbo-opleidingen de mentale gezondheid van studenten en hoe doet het voortgezet onderwijs dit voor leerlingen? Daar spraken leerlingen, studenten, bestuurders en beleidsmakers op woensdag 22 juni op het Nova College in Beverwijk over met koningin Máxima en minister Dennis Wiersma voor Primair en Voortgezet Onderwijs.

Werkconferentie ‘Hoe doe je het?’

Hoe besteed je als lerarenopleider structureel aandacht aan het thema gezonde relaties & seksualiteit? En hoe kan dit een integraal onderdeel van het curriculum worden? Tijdens de online werkconferentie Hoe doe je het? op 7 oktober gaan we hier van 9.30 tot 12.15 concreet mee aan de slag tijdens tafelgesprekken en inspiratiesessies.

Bevorderen pedagogische relatie leerling-leraar bevordert welbevinden leerling

Scholen moeten meer tijd en ruimte krijgen om de pedagogische relatie tussen leerling en leraar te herstellen en verder te versterken. Dat is nodig om de leermotivatie en het welbevinden van kinderen en jongeren te bevorderen. Dat schrijft het Platform Perspectief Jongeren (PPJ) in zijn tweede adviesbrief over de implementatie en effecten van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) aan onderwijsminister Wiersma. Meer aandacht voor de pedagogische relatie zorgt ervoor dat het NPO effectiever wordt, stelt het PPJ.

Gezocht: docenten in het voortgezet onderwijs voor onderzoek naar voedseleducatie

Ben jij een docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs en wil je bijdragen aan het verbeteren van voedseleducatie? Het Louis Bolk Instituut is benieuwd naar jouw ervaringen! Door mee te doen aan het onderzoek draag je bij aan een gezondere toekomst voor jongeren. En, om nog een extra duwtje in de gezonde richting te geven, maak je bovendien kans op een gezonde foodtruck op jouw school.

Vijfde editie Week voor de Gezonde Jeugd een succes

Tijdens de landelijke Week voor de Gezonde Jeugd van 7-11 juni vroeg het JOGG-werknet, bestaande uit meer dan 200 gemeenten en een honderdtal maatschappelijke organisaties en bedrijven, extra aandacht voor een gezondere samenleving voor de jeugd. Ze hebben gezamenlijk laten zien wat de Grote Mensen uit het JOGG-werknet al doen om een gezondere samenleving waar te maken.

Samenwerken in klas versterkt welbevinden

Wat levert een gezamenlijke en geïntegreerde, preventieve aanpak door leraren en jeugdhulpverleners in de klas op? Onder leiding van lector Mariette Haasen deed het Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) hier onderzoek naar. In het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en speciaal onderwijs gingen jeugdhulp- en onderwijsprofessionals in de klas aan de slag met interventies gericht op sociaal en emotioneel leren. Het NJi adviseerde bij het ontwerp en de uitvoering van het onderzoek.

Steeds meer fastfoodlocaties vlakbij school

Het aantal fastfoodlocaties binnen vijf minuten lopen van scholen is met 40 procent gestegen het afgelopen decennium. Dat blijkt uit data-onderzoek van het onderzoeksplatform Pointer van KRO-NCRV. Rond middelbare scholen met veel achterstandsleerlingen groeide het fastfoodaanbod in 10 jaar tijd met 48 procent het snelst.

Gepeste kinderen tegen Kinderombudsman: pak pesters harder aan

Pesters moeten harder worden aangepakt en kinderen die pesten moeten weten hoe het voelt om gepest of buitengesloten te worden. Dat zeggen kinderen die gepest worden tegen de Kinderombudsman in een onderzoek over pesten. En om pesten echt tegen te gaan, moet er een bredere aanpak tegen pesten komen. Pesten gebeurt namelijk niet alleen op school, maar ook in de buurt, online en op het sportveld, concludeert de Kinderombudsman in het rapport ‘In eenzaamheid gepest’.

13% van de jongeren heeft beginnende gehoorschade

Vrijwel alle jongeren genieten van muziek op hun koptelefoon, gaan naar feesten met harde muziek of krijgen tijdens hun (bij)baan met hard geluid te maken. Dit is helaas niet zonder risico. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 13% van de jongeren al beginnende behoorschade heeft. Gehoorschade is bijna altijd blijvend, jongeren hebben hier dus hun hele verdere leven last van.

Ongezonde voeding bij traktaties de school uit

Christelijke Basisschool De Horizon in Delft kiest er al een aantal jaren voor om bij verjaardagen van leerlingen geen traktaties meer toe te staan, maar in plaats daarvan wel een feestje te vieren. In een filmpje op de website ‘Wie jarig is viert feest’, die deze week gelanceerd werd, legt directeur Meint Helder uit waarom.

40% van de kinderen speelt minder dan 1 uur per dag buiten

Het percentage van kinderen dat nooit buiten speelt is in vier jaar verdubbeld naar 17%. Bovendien spelen vier op de tien kinderen niet eens één uur per dag buiten. Dat blijkt uit onderzoek dat op 8 juni werd gepresenteerd tijdens Nationale Buitenspeeldag. Het onderzoek werd uitgevoerd door Kantar Public in opdracht van Jantje Beton. Dave Ensberg-Kleijkers (directeur-bestuurder Jantje Beton): “De Nationale Buitenspeeldag blijft dus van groot belang!”