Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Nieuws

Informatie voor leerling met psychische problemen

Veel leerkrachten hebben in de klas te maken met een leerling die psychische problemen heeft. Vijf procent van de kinderen heeft namelijk serieuze psychische problemen. Drie procent is daarvoor in behandeling bij een psycholoog, orthopedagoog of kinderpsychiater. Goed onderbouwde kennis daarover is belangrijk voor scholen.

Nieuwe ronde Ondersteuningsaanbod Gezonde School 2020 -202

Van maandag 9 maart t/m maandag 20 april 2020 kunnen scholen zich inschrijven voor het Ondersteuningsaanbod Gezonde School. Het Ondersteuningsaanbod geeft een school een steuntje in de rug om te werken aan Gezonde School.

Meisjes vaker dan jongens last van online stalken of laster

5,3 procent van de 12- tot 25-jarige internetgebruikers is in 2018 naar eigen zeggen wel eens online gepest, gestalkt of bedreigd. Dat zijn ruim 140 duizend jongeren. Meisjes hadden hier bijna twee keer zo vaak mee te maken als jongens (7,1 procent tegen 3,6 procent). Dat meldt het CBS op basis van het onderzoek Digitale Veiligheid & Criminaliteit.

Kleine Beweegsubsidie voor professionals

Bewegen voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar is belangrijk. Daarbij is het essentieel dat (groot)ouders en/of verzorgers erbij worden betrokken. Professionals van organisaties die dat willen stimuleren kunnen vanaf 1 februari 2020 een aanvraag doen op de Kleine Beweegsubsidie, één van de projecten uit de Kleine Beweegagenda, een initiatief van het Ministerie van VWS, Kenniscentrum Sport en Bewegen en het Mulier Instituut.

Inspiratie opdoen om de schooldag dynamischer te maken

Kinderen zitten de hele dag op een stoel, waarbij het kwartiertje buitenspelen en de gymles de enige beweeg uitlaatkleppen zijn. Op het gebied van de software – bewegend leren, energizers of brainbreaks – en de hardware – ontwerp van gebouwen en schoolpleinen – valt nog veel inspiratie op te doen, zodat we kinderen een dynamischere schooldag kunnen aanbieden die uitdaagt tot bewegen en leren. Dat is voor Oscar Scipio van de KVLO een belangrijke motivatie voor het samen met GLOS en Arko Sports Media organiseren van de Studiereis Dynamische Schooldag Denemarken.

Nieuwe JGZ Richtlijn: Motorische ontwikkeling

De nieuwe JGZ Richtlijn: Motorische ontwikkeling is gepubliceerd. De richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) over monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen. Ook geeft de richtlijn handvatten over hoe samen te werken met aanpalende beroepsgroepen en scholen rondom motorische ontwikkeling.

Het doorbreken van machogedrag met LEFgozers

Veel jongens strugglen in de puberteit met mannelijkheid. Ze willen cool zijn om erbij te horen en respect te krijgen van vrienden. Maar ze voelen ook eenzaam of onbegrepen, als ze hun gevoelens niet kunnen tonen en zichzelf niet kunnen zijn.

Alles over eten voor kinderen van 9 tot 13 jaar

Eten doe je elke dag. Maar wat wéét je eigenlijk over eten? Het Voedingscentrum verzamelde informatie over hoe je gezond, lekker, duurzaam en afwisselend eet. Maar ook hoe je met verleidingen om kunt gaan, hoe je fit blijft en wat een gezond gewicht is. Verder vind je superlekkere traktatierecepten en tips voor een geweldige spreekbeurt over voeding. Alles is gericht op kinderen van 9 tot en met 13 jaar.

Derde editie Nationale Week Zonder Vlees

Van 9 tot en met 15 maart 2020 vindt de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats. Ook scholen kunnen hieraan deelnemen. In 2019 deden maar liefst 132 scholen dit. Zij bestelden een speciaal lespakket. Deelnemers kunnen zich vanaf vandaag (7 januari) op weekzondervlees.nl aanmelden om mee te doen.

Test over gezondheid en alcohol

Alcohol is een niet alleen voor volwassenen maar ook voor jongeren een gezondheidsrisico. Maar wat weet je eigenlijk over gezondheid en alcohol? Doe de test op www.alcoholexamen.nl

Vijf misverstanden over pesten op school

Beau Oldenburg doet al sinds 2012 onderzoek naar pesten op school. Als ze erover vertelt, delen mensen regelmatig hun persoonlijke ervaringen met haar. Ze denken terug aan die ene jongen in de klas die zo erg gepest werd, maar die ze niet durfden te helpen. Of aan dat meisje wat ze wel een beetje plaagden, maar “die vroeg er ook wel om”. Pesten is een onderwerp waar iedereen wel wat over te zeggen heeft.

RIVM presenteert factsheet seksuele en relationele vorming in het onderwijs

Op basis van focusgroepen en interviews op scholen waarbij zowel met leerlingen als docenten is gesproken, aangevuld met informatie uit eerdere inventarisaties heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) geïnventariseerd wat de ervaringen en behoeften van scholen zijn op het gebied van seksuele en relationele vorming. Ook is geïnventariseerd waar groepen met een verhoogd risico op onbedoelde (tiener)zwangerschappen zich bevinden.

Sociale leerdoelen centraal bij bewegingsonderwijs speciaal onderwijs en praktijkonderwijs

Bij bewegingsonderwijs in het speciaal (basis)onderwijs en praktijkonderwijs zijn sociale leerdoelen relatief belangrijker dan goed leren sporten en bewegen. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Vijf miljoen euro voor leefstijlgeneeskunde

Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) investeert extra in onderzoek naar leefstijlgeneeskunde. Het budget van subsidieverstrekker ZonMw op dit terrein wordt verhoogd van 1 miljoen euro naar 5 miljoen euro. Er is een groot aantal onderzoeksvoorstellen ingediend. Met het extra geld kan meer onderzoek plaatsvinden naar de effectiviteit van leefstijlinterventies bij diverse (chronische) ziekten en aandoeningen.

HersenMagazine ‘Angst’ uitgebracht

Waarom hebben we angst nodig? Wat gebeurt er in onze hersenen als we angstig zijn? Zijn we tegenwoordig voor andere zaken bang dan pakweg dertig jaar geleden? En wanneer spreken we van een angststoornis? Daarover bracht de Hersenstichting, partner van Gezonde Leefstijl Op School, het magazine ‘Angst’ uit.