44 hoogleraren, bestuursvoorzitters en medici: veranker preventie in het onderwijs

Echte oplossing stijgende zorgkosten ligt in onderwijs

De echte oplossing voor de stijgende zorgkosten ligt niet bij de zorg, maar bij het onderwijs. Een gezondere leefstijl kan veel klachten voorkomen en preventie zou daarom in het onderwijs verankerd moeten worden. Dat staat in een opiniestuk in het FD, dat is ondertekend door 44 hoogleraren, bestuursvoorzitters en medici.

Het opiniestuk is geschreven door Jeroen Deenik (gezondheidspsycholoog), Martijn van Winkelhof (bedrijfskundige) en Karine van ’t Land (arts Maatschappij+Gezondheid i.o. ). Het trio pleit ervoor om van Bewegen & Sport het leergebied Gezondheid te maken en om dit leergebied aan te vullen met de onderwerpen voeding, ontspanning, slaap, seksualiteit en roken/alcohol/drugs. Deze komen deels aan de orde in andere voorgestelde leergebieden. Maar juist de combinatie in één betekenisvol leergebied Gezondheid biedt volgens de auteurs grote meerwaarde. “Zo geven we gezondheid een duidelijke plek in ons onderwijs. Als kind kun je daar leren dat elk leven uitdagingen kent. Je kunt ontdekken hoe jij, als individu én samen met anderen, deze uitdagingen het hoofd kunt bieden. We geven onze kinderen zo de beste kans op gezondheid en geluk.”

De auteurs beamen dat scholen al druk bezig zijn met projecten als de Gezonde School, Jongeren Op Gezond Gewicht en de verlengde schooldag. Hun bezwaar daarbij is echter dat het daarbij gaat om tijdelijke initiatieven waarvoor geen structurele en landelijke financiering. Daardoor geven de projecten wel veel extra werkdruk, zonder duurzaam resultaat. Ook financieel gezien levert dit volgens de auteurs een te laag ‘return on investment’ op.

Een vast leergebied Gezondheid daarentegen doet in de ogen van de auteurs recht aan de motivatie van scholen en leerkrachten om hun leerlingen de best mogelijke toekomst te bieden. Zo kunnen zij hun doelstellingen waarmaken, zonder een stortvloed aan initiatieven over zich heen te krijgen.

Het leergebied Gezondheid kan volgens de auteurs de toekomstige zorgkosten helpen verlagen. “Als we er voorzichtig van uitgaan dat we met de juiste preventie ten minste 2,5% van de psychische ziektelast kunnen voorkomen, zou dit een half miljard euro per jaar aan zorgkosten besparen, nog los van bespaard persoonlijk leed.” De auteurs wijzen erop dat ongeveer 75% van de psychische ziekten ontstaat vóór het 25ste levensjaar. “Dat maakt het jong aanleren van de juiste gewoonten zo belangrijk. Daarom is structureel inzetten op een gezonde leefstijl een absolute must, ook in het MBO, het HBO en op de universiteiten.”