Doe mee aan internationaal onderzoek over veilige heropening scholen

De UNESCO Chair Global Health & Education nodigt mensen werkzaam in het onderwijs en de gezondheidssector uit mee te doen aan het internationale onderzoek naar de veilige heropening van scholen. Doel is ervaringen en meningen van mensen werkzaam in het onderwijs en de gezondheidssector wereldwijd te verzamelen over de manier waarop in hun land scholen tijdens de COVID-19 pandemie veilig zijn heropend en/of open gehouden.

De onderzoekers willen hiermee een brug slaan tussen de wetenschappelijke gegevens en de behoeften van de professionals die de nationale richtlijnen uitvoeren en de gevolgen van de huidige pandemie op scholen en in de schoolomgeving voelen. Hoe verloopt de intersectorale samenwerking tot nu toe en welke aanbevelingen kunnen we doen voor de toekomst?

Er wordt onderzocht welke maatregelen in scholen zijn genomen, hoe er is gecommuniceerd over richtlijnen op nationaal en/of lokaal niveau en wat de bevorderende en belemmerende factoren zijn voor een veilige heropening. Het invullen van het Engelstalige onderzoek kost 10-20 minuten. Het is een vervolg van het onderzoek dat in mei/juni 2020 werd gehouden.

Uitkomsten eerste onderzoek

Naar aanleiding van de uitkomsten van dat eerste onderzoek verscheen op 8 juni 2020 het artikel ‘De heropening van scholen op basis van welke kennis’. Daarin werden vier speerpunten gedefinieerd voor de heropening van scholen:

1. Een gedifferentieerde en progressieve aanpak
  2. Een organisatie die leerlingen en schoolpersoneel beschermt
  3. Een hybride pedagogische aanpak
  4. Een vernieuwde kijk op de pandemie

Het artikel concludeerde dat het nodig zal zijn om de werkwijzen te herzien, de samenwerking tussen de sectoren onderwijs, gezondheid en welzijn te versterken, de kennis uit verschillende bronnen te consolideren en meer besluitvormings- en actiecapaciteit op regionaal en lokaal niveau te ontwikkelen. Er is systematisch toezicht en specifiek onderzoek nodig om toekomstige reacties te onderbouwen die de verstoring van het onderwijs beperken en de gezondheid voor iedereen bevorderen. Het ondersteuningsaanbod voor het Nederlands onderwijs op het terrein van gezondheid en welzijn moet meer dan ooit inspelen op de huidige situatie.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de UNESCO Chair Global Health & Education, in samenwerking met consortiumpartners ASCD, CHAIN, Education International, EUPHA, GCU London, IAAH en hun Young Professionals Network, IUHPE, NCD Child, UCA en het SHE Network.

De UNESCO Chair wil in de zomer van 2021 de resultaten van het tweede onderzoek naar buiten brengen.

Meer informatie

Aan het onderzoek doen universiteiten mee uit onder meer Brazilië, Engeland, Frankrijk, Iran, Rusland en China. De UNESCO Chair zoekt ook onderzoeksgroepen in Nederland om aan dit onderzoek mee te werken. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Goof Buijs, manager UNESCO Chair Global Health & Education, goof.buijs@unescochair-ghe.org.

Click hier om deel te nemen aan de Engelstalige survey.