Help gehoorschade bij kinderen voorkomen!

Ga aan de slag met de HoorToren en maak je leerlingen bewust van het belang van een goed gehoor

Wist je dat 1 op de 7 kinderen tussen 9 en 11 jaar al beginnend gehoorverlies heeft? VeiligheidNL heeft een lespakket voor basisscholen ontwikkeld om op jonge leeftijd al over je oren en je gehoor te leren: de HoorToren. Dit lespakket wordt op dit moment vernieuwd en daarbij kunnen we jouw hulp gebruiken.

Uit onderzoek blijkt dat al 14% van de kinderen beginnend gehoorverlies heeft. Kinderen luisteren vooral naar hard geluid via een koptelefoon of oortjes, bijvoorbeeld tijdens gamen, filmpjes kijken en muziek luisteren. Door vaak naar harde geluiden te luisteren kan je gehoorschade krijgen en dat is niet meer te herstellen. Daarom is het belangrijk om al op jonge leeftijd aandacht aan het gehoor te besteden. Een docent Voortgezet Onderwijs benadrukt dat: “Ik denk wel dat het belangrijk is aangezien die kinderen dag en nacht met oordopjes in lopen. Je merkt ook als die kinderen onderling met elkaar praten dat ze steeds harder met elkaar praten.”

Het lespakket

Daarom heeft VeiligheidNL een online lespakket ontwikkeld zodat kinderen op jonge leeftijd leren hoe zij goed voor hun oren kunnen zorgen, de HoorToren. Het lespakket heeft lesmateriaal voor alle basisschoolgroepen en bestaat uit opdrachtkaarten, spelletjes, posters, werkbladen en een quiz. Op deze manier leren kinderen over de werking van het gehoor en geluid, het belang van een gezond gehoor, de oorzaken en gevolgen van gehoorschade en welke mogelijkheden er allemaal zijn om het gehoor te beschermen. Het lespakket is onderdeel van Gezonde School en is erkend door het Centrum Gezond Leven.

Het onderzoek

Om de HoorToren goed aan te laten sluiten bij de doelgroep, voert VeiligheidNL een onderzoek uit waarbij ze benieuwd zijn naar jouw mening! Wat vind jij van het materiaal, op welke manier kan/wil jij het lespakket gebruiken en in hoeverre past de inhoud de kinderen? Doe jij mee?

Voor het onderzoek ga je aan de slag met de HoorToren: je geeft een paar lessen (ongeveer 30 minuten per les) vóór de zomervakantie en vult achteraf een vragenlijst in (ongeveer 15-20 minuten). Met jouw input wordt de HoorToren nóg beter! Meld je hier aan!

Doe je mee? Dan maak je als eerste gebruik van de vernieuwde lessen, help je gehoorschade bij kinderen voorkomen én je ontvangt een bedankje voor in de klas!

Wil je nog meer weten voordat je aan de slag gaat? Geef dan in het aanmeldformulier aan dat je informatie wilt ontvangen. Klik hier voor het aanmeldformulier. Of neem contact op met Anneloes Baan: a.baan@veiligheid.nl of 06 28 35 22 78