Omgaan met de gevolgen van het coronavirus

Informatie voor ouders, kinderen en jongeren, professionals en gemeenten

De kabinetsmaatregelen in de aanpak van het coronavirus hebben grote maatschappelijke gevolgen. Het Nederlands Jeugdinstituut informeert kinderen, ouders, opvoeders en professionals graag zo goed mogelijk in deze situatie. Daarom heeft het NJi een landingspagina gemaakt waarin zoveel mogelijk vragen worden beantwoord.

Daarbij heeft het NJi een eerste onderscheid gemaakt in vier groepen:

• Ouders
  • Kinderen en jongeren
  • Professionals
  • Gemeenten

Ouders

Tips voor ouders

De huidige thuisblijfsituatie door de maatregelen tegen het coronavirus zorgt voor vragen bij veel ouders. Hoe ga je hier als ouder mee om?

Meer informatie over het coronavirus

Kinderen en jongeren

Door het coronavirus is het leven van iedereen, dus ook van jou, flink veranderd. Dat roept vast een heleboel vragen bij je op. Het NJi heeft een aantal vragen en antwoorden op een rij gezet.

Vind je het na het lezen toch nog eng, of heb je nog andere vragen? Stel ze aan je ouders.

Bekijk ook het interview met minister-president Rutte van het Jeugdjournaal.

Als thuis de spanningen oplopen

Wat kun je als jongere zelf doen?

Wat gaan de gevolgen van het coronavirus precies zijn? Hoe lang gaat het duren? Het is onzeker. Kinderen en ouders zijn veel meer thuis dan gewoonlijk. Dat kan voor spanningen zorgen. Zeker zonder afleiding door bijvoorbeeld sport en sociale activiteiten.

Zorg goed voor jezelf. Houd een dagritme aan, nu je niet naar school gaat. Sta op tijd op en plan tijd in voor studie en ontspanning. En praat er met iemand over als het thuis niet zo fijn gaat.

Ondersteuning van kinderen en ouders

Uitgelicht voor professionals

Geen school, geen sport, thuiswerken. Of wel voor werk het huis uit moeten en wie vangt dan de kinderen op? Het ene moment steun je kinderen en ouders, het andere moment heb je zelf steun nodig.

Professionals

Gemeenten

De maatregelen met betrekking tot het coronavirus hebben veel impact op gemeenten. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) informeert gemeenten via hun site met dagelijkse nieuwsberichten, veelgestelde vragen en relevante links.

VNG over coronavirus

Over deze informatie

Voor de informatievoorziening over het coronavirus sluit het NJi aan bij de richtlijnen en adviezen van het RIVM. Het Nederlands Jeugdinstituut werkt daarbij samen met:

Actiz Jeugd, AJN Jeugdartsen Nederland, Alliantie digitaal samenleven, Associatie voor wijkteams, Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk, BV Jong, CJG Rijnmond, College Perinatale Zorg, Federatie Vaktherapeutische beroepen, GGD Amsterdam, GGD GHOR, GGZ Nederland, GroeiGids, Jeugdwelzijnsberaad, Jeugdzorg Nederland, JOGG, JouwGGD, Kinderombudsman, Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie, MBO Raad, Ministerie van OCW, Ministerie van VWS, Movisie, Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg, Nederlands Instituut van Psychologen, Nederlands Vereniging van Doktersassistenten, Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen, Opvoedinformatie Nederland, Steunpunt Passend Onderwijs, Stichting Kwaliteitsregister Jeugd, Veilig Thuis, V&VN, Vereniging van Nederlands Gemeenten, VGN, VOBC/LKC-LVB, VO-raad, Zorg voor de Jeugd, 113 Zelfmoordpreventie.