Scholen en het coronavirus

Medewerkers in het onderwijs krijgen momenteel veel vragen over hoe om te gaan met het coronavirus. Onder meer de Rijksoverheid en de PO-Raad geven daarover op hun website nuttige informatie.

De PO-Raad heeft een landingspagina, ‘Updates voor scholen en schoolbesturen over het coronavirus (COVID-19)’, die regelmatig een update krijgt. Ook zijn er pictogrammen te vinden, die Studio van Laar speciaal voor het primair onderwijs ontwikkelde. De pictogrammen behandelen de belangrijkste hygiënevoorschriften ter preventie van het coronavirus:

• nies en hoest in je elleboog,
  • snuit je neus in een papieren zakdoekje
  • was je handen vaak met zeep

Ook de Rijksoverheid heeft een landingspagina, ‘Veelgestelde vragen over coronavirus voor het onderwijs’. Op deze pagina vind je antwoord op vragen als:

• Moeten scholen en universiteiten hun deuren sluiten?
  • Mijn gezin komt net terug van (wintersport)vakantie. Kunnen mijn kinderen naar school?
  • Ik werk als leraar/docent. Wat kan ik doen om besmetting te voorkomen bij kinderen en mezelf?
  • Mag ik mijn kind thuishouden van school?
  • Moet ik als onderwijsinstelling voorzorgsmaatregelen nemen? Zo ja, welke?
  • Hoe herken ik of mijn kind / het kind in mijn klas besmet is?
  • Kunnen schoolreizen of uitwisselprojecten die gepland staan voor de komende maanden doorgaan?
  • Waar kan ik als school of universiteit terecht voor actuele informatie?
  • Moeten studenten die in het buitenland studeren of stage lopen terugkeren naar Nederland?
  • Waar kunnen Nederlandse studenten in het buitenland terecht als ze hulp nodig hebben?
  • Mogen studenten uit besmette gebieden studeren of stage lopen in Nederland?

Andere landelijke onderwijsinstellingen met informatiepagina’s over het coronavirus: