Terugblik op Week voor de Gezonde Jeugd 2023

Op naar een gezonde toekomst

Van 12 tot 17 juni 2023 werd de zesde editie van de Week voor de Gezonde Jeugd georganiseerd. Tijdens deze week wordt er door alle Grote Mensen uit het JOGG-werknet aandacht gevraagd voor een gezondere omgeving van de jeugd. Het JOGG blikt terug op een succesvolle week, waarin door heel het land werd geroepen: ‘Maak gezond gewoon!’ In 2024 is van 10 tot en met 15 juni de zevende editie van de Week voor de Gezonde Jeugd.

Dit jaar werden tijdens de week zowel landelijk als lokaal Grote Mensen in het zonnetje gezet. Want juíst hun inspanningen zijn soms onzichtbaar, maar cruciaal voor het gezonder maken van de omgeving van jongeren. Daarnaast werden er door het hele land heen in JOGG-gemeenten diverse evenementen georganiseerd. Dit zorgde voor landelijke, regionale en lokale media-aandacht en ook voor reuring op social media.

Échte Grote Mensen

Voor veel kinderen is gezond nog niet gewoon. Daarom hebben we meer Grote Mensen nodig, die zich inzetten voor een gezondere omgeving. Een wijk waarin je graag beweegt, een buurthuis waar jongeren bewust worden gemaakt van hun leefstijl of een schoolkantine waar gezonde voeding wordt aangeboden. Tijdens de Week voor de Gezonde Jeugd deelde JOGG ter inspiratie vijf verhalen van Grote Mensen uit diverse hoeken van het werknet.

Ook lokaal werden Grote Mensen in het zonnetje gezet. Zo reikte de burgemeester van JOGG-gemeente Almere een ‘Groot Mens’-speldje uit aan vijf bewoners. In JOGG-gemeente Tynaarlo werd Mineke Wolters en in JOGG-gemeente Nunspeet Wilma van de Steeg benoemd tot ‘Groot Mens van 2023’.

Van Peuter4Daagse tot DailyMile

In de Week voor de Gezonde jeugd is er volop aandacht voor de gezondheid van jongeren én hun omgeving. Zo werd er in JOGG-gemeente Buren een dansclinic georganiseerd met JOGG-ambassadeur Juvat Westendorp. Ook werden door het hele land de allerjongsten in beweging gebracht met de Peuter4Daagsbe. In JOGG-gemeente Breda trapte wethouder Arjen van Drunen het evenement feestelijk af en in Berg en Terblijt liepen de kinderen samen met ouderen. Meervoudig wereldkampioen schaatsen Erben Wennemars bracht een bezoek Hengelo om daar met 700 leerlingen TheDailyMile te lopen. In JOGG-gemeente Vijfheerenlanden was er naast aandacht voor de jeugd, ook een netwerkbijeenkomst met JOGG-ambassadeur Herre Zonderland over het thema Grote Mensen en het gezond opgroeien in de gemeente. Gemeente Bronckhorst werd in de Week voor de Gezonde Jeugd officieel JOGG-gemeente. Daarmee zijn er nu 212 gemeenten officieel JOGG-gemeente.

Op de foto: In het Fanny Blankers-Koen Stadion in Hengelo liepen meer dan 700 leerlingen tijdens de Week voor de Gezonde Jeugd met Erben Wennemars The Daily Mile. Foto: Alieke Eising.