Tilly de Jong over Charge Your Brainzzz bij JGZ Live!

Woensdag 18 november van 15.00-16.30 via Zoom

Tilly de Jong van GLOS Educatief is woensdag 18 november te gast bij JGZ Live!, het online actualiteitenprogramma voor managers, staf- en beleidsmensen en professionals in de Jeugdgezondheid van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). De Jong vertelt in de uitzending alles over Charge Your Brainzzz, het lespakket over slaap voor voortgezet onderwijs.

Met het lespakket wil GLOS Educatief samen met de Hersenstichting jongeren niet alleen informeren over het belang van slaap voor gezonde hersenen maar hen ook stimuleren hun eigen slaapgedrag te verbeteren.

En dat is nodig aldus De Jong: “We leven in een bijzondere tijd. De wereld is 24/7 binnen handbereik via internet en social media. Niet alleen onze telefoons, maar ook wij, staan altijd aan. Onze telefoon laden we dagelijks op, maar ook wij moeten dagelijks onze accu voldoende opladen. Een energieke dag begint na een goede nachtrust. Bovendien zijn de risico’s van slaaptekort verontrustend; het kan leiden tot slechte schoolprestaties, achteruitgang van de (psychische) gezondheid, agressief gedrag en een hoger risico op alcohol- en drugsmisbruik. Door jongeren bewust te maken van de risico’s en hen te ondersteunen met de tips uit het lespakket, kunnen we met elkaar werken aan duurzame gedragsverandering.”

Tijdens de uitzending gaat De Jong samen met Danique Heemskerk in op de doorontwikkeling van Charge Your Brainzzz naar een 2.0 versie. Heemskerk leidt het onderzoek dat met participatie van de doelgroep en co-creatie in 2024 moet leiden tot een goed geïmplementeerd en gedragsbevorderend lespakket voor het VMBO. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de leerling zelf, maar ook naar ook naar zijn omgeving.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig naar hoe Charge Your Brainzzz jou kan helpen om jongeren te helpen? Hoe je hier samen met ouders/jongeren en scholen in kan optrekken? Tijdens deze editie van JGZ Live! verwelkomen we ook graag mensen die werken in het onderwijs en Gezonde School-adviseurs.

Over JGZ Live!

JGZ Live! is het online actualiteitenprogramma voor managers, staf- en beleidsmensen en professionals in de Jeugdgezondheid. Met wekelijks interessante gasten, actuele thema’s en inspirerende gespreksonderwerpen.

JGZLive! is wekelijks online te volgen via Zoom van 15.00 - 16.30 uur. In de even weken op dinsdag en in de oneven weken op woensdag.

Wil jij alles uit JGZ Live! halen? Meld je dan aan voor alle komende sessies. Je ontvangt dan wekelijks de mail met de link naar JGZ Live! Na inschrijving ontvang je een bevestigingsmail. Via de bevestigingsmail kun je, indien nodig, jezelf ook weer uitschrijven.