Validatieonderzoek gehoorschade jongeren zoekt nog steeds middelbare scholieren

Deelnemen kan tot aan eind eerste kwartaal 2022

Eind 2020 zijn VeiligheidNL en het Erasmus MC een onderzoek gestart naar luistergedrag en gehoorschade bij jongeren. Inmiddels hebben 325 jongeren zich aangemeld om een vragenlijst in te vullen. Omdat niet elke jongere ook daadwerkelijk meedoet, willen de onderzoekers graag meer jongeren en bieden ze nog tot aan het eind van het eerste kwartaal van 2022 jongeren de kans om deel te nemen.

Wat vraagt VeiligheidNL van de JGZ-organisatie of school?

Om deze vragenlijst te valideren vraagt VeiligheidNL JGZ-organisaties en scholen mee te helpen met de werving van middelbare scholieren om deel te nemen aan dit onderzoek naar luistergedrag en gehoorschade bij jongeren. Het onderzoek houdt in dat een ingevulde vragenlijst over (risico)gedrag omtrent muziek luisteren wordt vergeleken met objectief luistergedrag, dat via de smartphone van leerlingen wordt gemeten. VeiligheidNL vraagt deelnemende JGZ-organisaties en scholen het validatieonderzoek bij middelbare scholieren onder de aandacht te brengen en leerlingen warm te maken om mee te doen aan het onderzoek. Voor een zo representatief en betrouwbaar mogelijk onderzoek streeft VeiligheidNL naar een gelijkmatige verdeling van onderbouw-bovenbouw en VMBO-HAVO/VWO.

Wat vraagt VeiligheidNL van de JGZ-verpleegkundige of docent?

Van de JGZ-verpleegkundige of docent vraagt VeiligheidNL om de informatie over het onderzoek in de desbetreffende klassen te delen, de leerlingen te enthousiasmeren en de informatieflyer over het onderzoek voor de leerling en ouders uit te delen. Uiteraard loopt VeiligheidNL voorafgaand aan het onderzoek samen de procedure door met de betrokken verpleegkundigen of docenten.

Wat vraagt VeiligheidNL van de jongere?

De leerlingen kunnen de (speciaal voor dit onderzoek ontwikkelde) VolumeTracker-app downloaden op hun telefoon, zich in die app registreren en krijgen dan een informatiebrief en toestemmingsformulier thuis gestuurd, met het verzoek om schriftelijk toestemming van ouders/verzorgers te krijgen om mee te doen aan het validatieonderzoek. Nadat er toestemming is verleend wordt in de VolumeTracker-app het luistergedrag van de leerling gedurende een maand gevolgd en de deelnemer ontvangt via de app wekelijks een vragenlijst. Leerlingen die het volledige onderzoek meedoen krijgen aan het eind een Bol.com-bon uitgereikt via de app en ze maken kans op een noisecancelling koptelefoon.

Goedkeuring en privacy

Dit validatieonderzoek is goedgekeurd door de Medisch Ethische Toetsing Commissie (METC) van het Erasmus MC. In deze METC wordt ook uitgebreid gekeken naar de privacy van de deelnemers en hoe wordt omgegaan met de data over de deelnemers.

Meer informatie of aanmelden

Voor meer informatie over het onderzoek of om direct aan te melden als JGZ-organisatie of school kun je contact opnemen met Anne-Marie van Beijsterveldt, onderzoeker bij VeiligheidNL, via a.vanbeijsterveldt@veiligheid.nl of 06-43 01 14 34. Of click hier.