Dag van de Duurzaamheid voor het Onderwijs

Initiatief van Leren voor Morgen

Leren voor Morgen organiseert op donderdag 10 oktober de eerste Dag van de Duurzaamheid voor het onderwijs. Tijdens de Dag van de Duurzaamheid voor het onderwijs is er aandacht voor verschillende onderdelen, zoals de Voorleesactie, Duurzame docent 2019 en Spark the Movement.

Van 2009 tot en met 2018 stond 10 oktober elk jaar in het teken van Duurzaamheid. Na 10 succesvolle jaren organiseerde Urgenda in 2018 de laatste editie van deze Dag van de Duurzaamheid. Niet omdat duurzaamheid niet meer belangrijk is, maar juist omdat elke dag een dag van de duurzaamheid zou moeten zijn. Om er op 10 oktober toch wat extra aandacht aan te blijven besteden, faciliteert de coöperatie Leren voor Morgen dit jaar de Dag van de Duurzaamheid in het Onderwijs. Leren voor Morgen is een groep samenwerkende organisaties die zich inzetten voor leren voor duurzame ontwikkeling: binnen én buiten het onderwijssysteem, van peuter tot professional.

Voorleesactie

Bij de Voorleesactie lezen docenten het verhaal ‘Sem en Saar geven positieve energie’ (zie openingsfoto) voor aan kinderen. Daarna gaan ze in gesprek over de Kinder Global Goals, de zeven duurzame werelddoelen. Kinderen leren zo op een toegankelijke wijze over de zeventien ‘volwassen’ Sustainable Development Goals.

Duurzame Docent en de SDG's

Als Duurzame Docent werk je aan duurzaamheid in het onderwijs. En daarmee geef je praktische invulling aan één van de Sustainable Development Goals (SDG's) voor een mooiere wereld in 2030. Om precies te zijn aan doel 4.7. Als waardering hiervoor sturen we iedere duurzame docent een SDG-speldje toe. Met het dragen daarvan laat je zien dat je ambassadeur bent van de Sustainable Development Goals. Je bent dan te herkennen aan je enthousiasme over hoe de wereld eruit zou kunnen zien in 2030. Wear it with pride!'

Als jij als duurzame docent meer wil doen met de SDG’s dan is het goed om te weten dat wij van het onderwijs voor SDG4 (toegang tot en kwaliteit van onderwijs) staan en dat we daarin de samenwerking zoeken (SDG17). Van hieruit kan je de verbinding met alle vakken, gemeenten, bedrijven etc. maken om te werken aan de andere SDG’s. En je kan als school ervoor kiezen om naast SDG4 en 17 een of meer doelen te kiezen waar jullie invulling aan geven. Een goede publicatie over learning objectives en SDG4 van UNESCO vind je hier.