Nieuwe landelijke supportlijn voor jongvolwassenen

Alles Oké? Supportlijn voor jongvolwassenen tussen 18 en 24 jaar

Jongvolwassenen tussen 18 en 24 jaar kunnen vanaf 7 april voor een luisterend oor terecht bij de Alles Oké? Supportlijn. De supportlijn is een initiatief van De Kindertelefoon in samenwerking met De Luisterlijn, 113, Fier en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Alles is bespreekbaar

Zit je niet lekker in je vel? Heb je problemen op werk, studie of school? Gaat het niet lekker thuis? Maak je je zorgen om de toekomst? Zit je iets dwars wat je echt even kwijt moet? Of heb je geen flauw idee waarom, maar je voelt je gewoon niet oké. Alles is bespreekbaar. Geen onderwerp is te gek of raar en geen probleem te klein of te groot.

De vrijwilligers zijn getraind om écht naar jou te luisteren, zonder oordeel. Je krijgt alle ruimte om je verhaal te doen. Als je dat wil kunnen ze ook met je meedenken hoe je weer een stap in de goede richting kunt zetten. Je hebt daarbij altijd zelf de regie.

Maximaal vier keer contact per dag

Omdat de vrijwilligers zoveel mogelijk mensen te woord willen staan, kun je maximaal vier keer per dag een gesprek voeren via de kanalen van de Alles Oké? Supportlijn. Als je het maximum hebt bereikt, ben je de volgende dag weer welkom. Op deze manier zijn ze elke dag zo goed mogelijk bereikbaar voor iedereen die graag met hen willen praten.

Initiatief van De Kindertelefoon

De Alles Oké? Supportlijn is een initiatief van De Kindertelefoon. Al meer dan 40 jaar praat De Kindertelefoon met kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar. In 2021 heeft De Kindertelefoon de Alles Oké? Supportlijn opgericht, omdat ook iedereen van 18 tot 24 jaar een luisterend oor verdient. De vrijwilligers die achter de chat en telefoon zitten, zijn speciaal voor deze supportlijn opgeleid.

Nederlands Jeugdinstituut over Alles Oké? Supportlijn

De coronapandemie heeft veel invloed op de gemoedstoestand van jongeren, zegt Nikki Udo van het Nederlands Jeugdinstituut. “Zeker omdat jongvolwassenheid een periode is waarin jongvolwassenen zichzelf leren kennen en nadenken over hun toekomst. Daarvoor hebben ze contact met anderen nodig. Door corona valt dat nu grotendeels weg, waardoor veel jongvolwassenen het moeilijk hebben. Daarom is het goed dat deze supportlijn er is. Hoewel steun van ouders en vrienden belangrijk is, kan het ook fijn zijn om eens met iemand anders te praten. Iemand die er speciaal voor hen is, en meer weet over de onderwerpen waar ze mee worstelen. En vooral iemand bij wie ze in vertrouwen hun verhaal kwijt kunnen.”

De gratis telefoonlijn is dagelijks geopend van 14.00 tot 22.00 uur. Bellen kan naar 0800-0450 en de chat is bereikbaar via allesoke.nl.