Glos Educatief brengt magazine uit ter gelegenheid van 12,5 jaar JOGG in Breda

“Maak gezonde keuze logisch en gemakkelijk”

In 2023 was Breda 12,5 jaar JOGG-gemeente. Ter gelegenheid daarvan heeft Glos Educatief in opdracht van gemeente Breda, JOGG Breda en GGD West-Brabant een fraai magazine gemaakt. De uitgave laat zien hoe de samenwerking eraan heeft bijgedragen dat gezondheid hoger op de agenda is komen te staan in Breda.

Het magazine begint met een interview met wethouder Arjen van Drunen. Hij heeft een duidelijke persoonlijke drijfveer: “De gemeente Breda moet de gezonde keuze de meest logische en meest gemakkelijke maken.” Van Drunen vertelt verder over een van de momenten waarvan hij zelf “warm” van wordt: 24 mei 2023. Op die dag ontving Breda de Gouden Wortel voor de meest schooltuinvriendelijke gemeente van Nederland. Hij legt uit dat het belangrijk is omdat het effect van schooltuinieren ook buiten school verder gaat: “De kinderen die ermee bezig zijn vertellen thuis trots aan hun ouders hoe lekker de tomaatjes zijn die ze op school gekweekt hebben. Op deze manier groeit het zaadje dat de leerlingen letterlijk hebben geplant nog verder.”

Interviews

In het magazine staan daarnaast onder meer interviews met:

• Lisette Dirks en Lynn Segers van katholieke basisschool De Zandberg over gezondheid en bewegend leren
  • Henk van den Biggelaar van Atletiekvereniging Sprint over de drie JOGG-Teamfit badges.
  • Kitty Arpat, jeugdverpleegkundige bij Jong JGZ, over samenwerking met ketenpartners en het belang van ouderbetrokkenheid.
  • Lotti van der Wouden en Manja Leijenhorst van KIK Kinderopvang, over het vanaf het begin centraal stellen van een gezonde leefstijl.
  • Babette Spaargaren van GGD West-Brabant en JOGG-regisseur in Breda, en Suzanne van der Ham, JOGG-beleidsadviseur bij de gemeente Breda, over het belang van integrale aanpak op verschillende niveaus.

Ook is er in het magazine aandacht voor de vijf thema’s Water drinken, Rookvrij, Bewegen, Groen en Gezonde voeding.

Magazine Dordrecht

In 2022 maakte Glos Educatief een vergelijkbaar magazine over 10 jaar JOGG in Dordrecht. Dat magazine leest u hier.

Glos Educatief kan ook voor uw gemeente een magazine verzorgen. Interesse? Informeer vrijblijvend bij Tilly de Jong van Glos Educatief naar de mogelijkheden: tilly@gloseducatief.nl; 06-24200333.