In 2022 eerste landelijke Peuter4daagse

JOGG en KWbN intensiveren samenwerking

Dit jaar wordt de Peuter4daagse, die een aantal jaren geleden ontstond in het Zuid-Limburgse Heerlen, voor het eerst een landelijk evenement. Daarbij slaan JOGG en Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) – net als eerder bij de Avond4daagse Challenge en The Daily Mile – de handen ineen. Margot Vandermeulen van KWbN legt uit waarom: “We hopen dat het positieve sentiment over wandelen na de Peuter4daagse bij ouders en peuters blijft hangen.”

Margot Vandermeulen is Programmamanager bij Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN). De laatste jaren is een belangrijk onderdeel daarvan haar rol als Propositiemanager van de Avond4daagse, waaraan jaarlijks zo’n half miljoen kinderen deelnemen. En dat is belangrijk, aldus Vandermeulen: “We brengen zo ieder jaar vier dagen lang veel kinderen in beweging en laten ze ervaren hoe leuk bewegen in het algemeen en wandelen in het bijzonder is.”

De Avond4daagse ontstond tijdens de Tweede Wereldoorlog, en nam daarna een vlucht. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw namen steeds meer scholen deel en werd het meer en meer een kinderwandelfeest. Vandermeulen: “Het motto is: vier dagen feest! Daarmee kiezen we bewust niet voor de belerende insteek dat wandelen gezond is.” De Avond4daagse is mogelijk, benadrukt Vandermeulen, omdat een kleine 500 lidorganisaties – bijvoorbeeld een wandelsportvereniging maar ook bijvoorbeeld een speeltuinvereniging of een voetbalvereniging – lokaal het evenement organiseren. “Als KWbN leveren we ondersteunende materialen zoals promotiematerialen, het Avond4daagse-handboek en een rechtsbijstandverzekering. En – misschien wel het belangrijkste! – we leveren de enige echte Avond4daagse medaille!”

De meeste kinderen die deelnemen aan de Avond4daagse zijn tussen de zes en elf jaar oud. “En dat is precies waarom we ook bij de Peuter4daagse zijn terechtgekomen. We vroegen ons namelijk af of we ook de groep kleintjes al konden laten beleven dat wandelen leuk is.” Ze geeft aan wat haar in de Peuter4daagse zo aanspreekt: “Het wordt op het kinderdagverblijf of op de peuterspeelzaal zelf gedaan. Laagdrempelig en als onderdeel van het dagprogramma. De peuters wandelen met de pedagogisch medewerkers rond het gebouw. Daar wordt echt een feestje van gemaakt. Zo zetten de peuters op hun niveau een prestatie neer waarvoor zij ook een welverdiende medaille krijgen. Als KWbN willen we een positief sentiment creëren bij zowel de ouders als de peuters en de pedagogisch medewerkers. Zij ondervinden immers ook hoe makkelijk én leuk het is om in beweging te komen.”

Het contact tussen Peuter4daagse en KWbN ontstond in eerste instantie in Limburg. “De Limburgse regio van KWbN vonden de Peuter4daagse zo’n mooi evenement dat ze de eerste twee jaar de medailles sponsorden. Ook zorgden ze ervoor – in samenwerking met JOGG – dat de laatste dag, met het defilé, een feestelijk tintje kreeg.”

KWbN besloot in 2022 nog een stapje verder te gaan en de samenwerking met JOGG verder uit te bouwen. “Wij hebben als KWbN namelijk de kracht, de naam en de logistieke systemen om dit landelijk uit te rollen. Op hun beurt zijn de JOGG-regisseurs de lokale spin in het web richting kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. Bovendien is JOGG goed in de communicatie over dit initiatief. Daardoor wordt één en één twee.”

KWbN en JOGG streven ernaar om de eerste landelijke Peuter4daagse te laten plaatsvinden rond de Week voor de Gezonde Jeugd, die begin juni plaatsvindt. Aanmelden is sinds 1 april mogelijk. Op de website is ook een toolkit te downloaden en kan voor 1,50 euro de Peuter4daagse medaille besteld worden.

The Daily Mile en de Avond4daagse

Ook bij The Daily Mile en de Avond4daagse Challenge werken KWbN en JOGG samen. Vandermeulen: “Omdat we daar hetzelfde doel hebben – kinderen meer laten bewegen – zie ik kansen. Bovendien is het leuk om ergens naartoe te werken. Daarom kan The Daily Mile worden ingezet om naar het lopen van de Avond4daagse toe te werken. Zo zijn we samen gekomen tot de Daily Mile Avond4daagse Challenge. In die Challenge zijn elementen opgenomen die het speciaal voor kinderen leuk maken.” Het heeft bovendien nog een voordeel, aldus Vandermeulen: “Kinderen die de Daily Mile lopen en nog niet deelnemen aan de Avond4daagse leren het evenement op een sympathieke manier kennen. En omgekeerd ook natuurlijk.”

Over KWBN

Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) is de grootste wandelorganisatie van Nederland en aangesloten bij NOC*NSF. KWbN gelooft dat wandelen leidt tot een gezonder en gelukkiger leven. Daarom wil KWbN zoveel mogelijk mensen via wandelen in beweging brengen door te ondersteunen, inspireren en verbinden. Dat doet KWbN rechtstreeks of via zijn programma’s en platforms. KWbN is initiatiefnemer van Avond4daagse, voorbereidingsprogramma Via Vierdaagse, beweegprogramma FitStap en het platform Wandel.nl.

KWbN heeft circa 950 lidorganisaties – voornamelijk wandelsportverenigingen, maar ook bijvoorbeeld speeltuinverenigingen en voetbalverenigingen – en 55.000 individuele leden. De lidorganisaties organiseren jaarlijks 1.500 wandeltochten en Avond4daagsen. Op het bondsbureau werken 25 medewerkers.

Meer informatie: www.kwbn.nl.

Fotobijschrift: Peuter4daagse in JOGG-regio Zuid-Limburg.