Brochure meldcode kindermishandeling in de praktijk

Als vervolg op de folder ‘De verbeterde meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ heeft BOinK (Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang) in het kader van de Beweging tegen Kindermishandeling een nieuwe brochure ontwikkeld.

Deze brochure ‘De meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld in de praktijk’ is samengesteld op basis van vragen en reacties die we hebben ontvangen van pedagogisch medewerkers, gastouders en aandachtsfunctionarissen. De brochure van acht pagina's is bij uitstek geschikt om met alle medewerkers/gastouders te bespreken en om het geheugen m.b.t. de meldcode en het afwegingskader op te opfrissen. Medewerkers in de kinderopvang zijn verplicht met de meldcode te werken als daar aanleiding toe is.

In de brochure komen veelgestelde vragen door beroepskrachten uit de kinderopvang aan bod:

• Vechtscheidingen en emotionele verwaarlozing
  • Zorgen over kinderen delen
  • Veilig Thuis benaderen bij vermoeden
  • De ‘oudercheck’
  • Privacy van ouder en melden zonder toestemming van ouders
  • Anonieme casussen bespreken met Veilig Thuis
  • Gesprekken voeren met ouders (inclusief vier tips)
  • Acute en structurele onveiligheid en disclosure
  • Het afwegingskader in beeld (schema) met toelichting
  • De meldcode app