Doe ook in 2023 mee aan de Peuter4daagse!

Op 9 juni 2022 werd het startsein gegeven voor de eerste landelijke Peuter4daagse. Ook in 2023 nodigen JOGG en de Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) alle peuters in Nederland uit om op een zelf te bepalen moment in het jaar vier dagen een kwartier te wandelen rondom hun kinderdagopvang-locatie.

Wat is de Peuter4daagse?

Tijdens de Peuter4daagse gaan kinderen t/m drie jaar vier dagen op pad. Dat kan gedurende de Week van de Gezonde Jeugd in juni, tijdens de Nationale Sportweek in september of op een ander moment in het jaar. De pedagogisch medewerkers wandelen dagelijks tijdens de opvanguren van de kinderopvang/peuterspeelzaal minimaal een kwartier langs een zelf uitgezette route. Na afloop van deze vier dagen ontvangen de kinderen een vrolijke, officiële medaille als beloning.

Over de medaille

Kinderen kunnen op twee- en op driejarige leeftijd deelnemen aan de Peuter4daagse. Daarom ontwikkelde de KWbN twee verschillende medailles. Op de ene staat een wandelende egel, op de andere medaille prijkt een vrolijk hertje. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen het ene jaar de ene medaille te bestellen en het andere jaar de andere. Of voor kinderen van twee jaar het egeltje en voor kinderen van drie jaar het hertje (of andersom). Dat staat je vrij. Je hebt in ieder geval de mogelijkheid om de kinderen die twee jaar deelnemen ieder jaar een andere medaille te laten verdienen.

Het begin

Peuteropvang Heerlen bedacht in 2016 peuters al vroeg kennis te laten maken met buiten bewegen door middel van wandelen. Samen met JOGG-Heerlen werd daarom, als onderdeel van het dagprogramma, de Peuter4daagse georganiseerd. Het sloeg enorm aan en samen met JOGG-Limburg (Gezonde Jeugd Gezonde Toekomst) werd de Peuter4daagse uitgerold over alle gemeenten in Zuid Limburg.

Groot succes

Dankzij de vruchtbare samenwerking met de verschillende partijen, deden steeds meer kinderdagopvanglocaties in Limburg mee met de Peuter4daagse. Met steun van regio Limburg van Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) kon er in 2021 een enorme impuls gegeven worden aan de Peuter4daagse. In 2022 liepen er in Limburg maar liefst 10231 peuters en 1396 pedagogisch medewerkers van 236 kinderopvanglocaties mee.

Heel Nederland

KWbN en JOGG willen graag hun expertise en netwerk inzetten om ook de rest van (jeugdig) Nederland in beweging te brengen. Enthousiast over het Limburgse idee verenigden ze daarom in 2022 de krachten om samen van de Peuter4daagse ook een landelijk succes te maken. Door deze landelijke borging kon de Peuter4daagse in 2022 ook in de rest van Nederland uitgevoerd worden. Ondanks de korte voorbereidingstijd liepen er 18.600 peuters mee!

Lees hier alle informatie over de Peuter4daagse.