Nieuwe dagritmekaarten van Gezonde Kinderopvang

Zoek je inspiratie voor concrete activiteiten om dagelijks met de kinderen (1,5-4 jaar) in jullie dagopvang te werken aan een gezonde leefstijl? Gebruik dan de nieuwe dagritmekaarten van Gezonde Kinderopvang.

Waarom aandacht voor een goed dagritme

Een vertrouwd dagritme in de dagopvang geeft houvast aan kinderen en pedagogisch medewerkers. Doordat kinderen weten wat er komen gaat, schep je een (emotioneel) veilige omgeving. En een vertrouwd dagritme geeft rust, ondanks dat er meerdere kinderen in een groep zitten. Verder bevat een goed dagritme een diversiteit aan onderdelen die kinderen nodig hebben voor hun fysieke en mentale gezondheid en ontwikkeling: verzorging, ontdekken uitdagen en persoonlijke aandacht. Door tijd en aandacht voor bewegen, voeding en slapen worden fysiologische- en groeiprocessen goed gereguleerd en dat draagt bij aan een gezond gewicht.

De website van Gezonde Kinderopvang geeft uitvoerige informatie over dagritme. Op de landingspagina is informatie te vinden over onder meer tips, richtlijnen, beleid, kennis en vaardigheden en het inrichten van de omgeving.

Leefstijlthema’s dagritmekaarten

De dagritmekaarten zijn ingedeeld naar leefstijlthema. Momenteel zijn er veertien thema’s: Fruit & groente, Keuken, Lunch, Feest, Bewegen binnen, Bewegen buiten, Groen, De groep en ik, Slaap & rust, Media, Jij en ik, Alles schoon, Uitdagend & veilig spelen en Zon.

Tips

• Tip 1: print alle dagritmekaarten in één keer via de downloadknop. Scan de QR-code op de geprinte kaart en lees de activiteiten op je telefoon of tablet.
  • Tip 2: lamineer de kaarten en hang ze op. Dan zien de kinderen wat er die dag op hun programma staat.