Inspirerend filmpje geeft nadere toelichting over Peuterbeweging

Peuterbeweging: alle peuters goed in hun vel

Peuters van nu worden niet optimaal gefaciliteerd in hun ontwikkeling en gezondheid. Daarom startte Cora Merkx Peuterbeweging en lanceerde ze op 8 oktober 2021 de bijbehorende methode en boek. Boek en lesmethode worden uitgegeven door Glos Educatief. De activiteit, beschreven in de lesmethode, zet peuters letterlijk in beweging waarbij spelenderwijs de vier componenten bewegen, gronden, ontspannen en ademen worden aangeboden. Inmiddels is er ook een inspirerend filmpje waarin Cora Merkx en haar dochter Nina een nadere toelichting geven.

In het vrolijke filmpje, waarin peuters vol overgave laten zien dat ze bewegen leuk vinden, vertelt Cora onder meer dat er eigenlijk geen beweegprogramma’s voor peuters zijn. En dat terwijl het juist zo belangrijk is om kinderen al op heel jonge leeftijd in beweging te brengen. “Daarnaast zag ik op mijn werk op het kinderdagverblijf dat kinderen niet genoeg buiten spelen en veel stil zitten. Maar ook dat jonge kinderen niet goed in hun vel zitten. Ik vond dat er iets moet gebeuren. Je wilt toch dat die kleintjes opgroeien tot psychisch en fysiek gezonde volwassenen?”

Haar dochter Nina is superblij dat begin 2022 de Gezondheidsraad is gekomen met het Beweegadvies voor kinderen tot en met vier jaar: “Voor die tijd was er alleen een beweegadvies vanaf vier jaar. Met Peuterbeweging proberen we het Beweegadvies te dekken: 180 minuten per dag bewegen waarvan 60 matig intensief. Een half uur Peuterbeweging en een half uur buiten spelen dekt je dat uur mooi af.”

Nadia is pedagogisch medewerker. Ze werkt met de lesmethode Peuterbeweging: “Het enige wat je nodig hebt voor Peuterbeweging is een grote ruimte en de verhalen met de bijbehorende platen.”

Meer over Peuterbeweging lees je in dit artikel.

Bestellen

Het boek kan besteld worden via Peuterbeweging of via de webshop van Gezonde Leefstijl Op School, categorie Sport & Bewegen, https://www.shopgezondeleefstijlopschool.nl/sport-bewegen/