Risicoach van VeiligheidNL helpt kinderopvang bij risicovol spelen

Hoe vind je in de kinderopvang bij jonge kinderen de juiste balans tussen enerzijds beschermen tegen gevaar en anderzijds de ruimte geven om te leren omgaan met risico’s. Voor dit laatste, ‘het versterken van kinderen’ zet VeiligheidNL zich in, onder andere met risicovol spelen. Om pedagogisch medewerkers én beleidsmedewerkers in de kinderopvang te helpen aan de slag te gaan met risicovol spelen, ontwikkelde VeiligheidNL de toolkit Risicoach.

Zeina Bassa, consultant bij VeiligheidNL, licht toe: “De Risicoach toolkit is speciaal ontwikkeld om pedagogisch medewerkers én beleidsmedewerkers voldoende kennis, vaardigheden en inspiratie te geven om risicovol spelen succesvol toe te passen in hun kinderopvang. Waarbij het uiteindelijke doel is dat meer kinderen de ruimte krijgen om risicovol te spelen.” De basis van de toolkit is een online leeromgeving, met ondersteunende materialen en verdiepende trainingen als optionele extra’s. De Risicoach is ontwikkeld in samenwerking met BMK, BK, BOinK, PPINK, GGD GHOR Nederland en met consultatie van Martin van Rooijen.

Volgens Bassa is risicovol spelen nuttig: “Je versterkt kinderen door de motorische, cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden te stimuleren en te ontwikkelen. Dit kan door kinderen de ruimte te geven om risicovol te spelen; spannende, uitdagende en avontuurlijke activiteiten, waarbij een kans bestaat op een (kleine) verwonding. Zo leren ze hun eigen grenzen kennen en risico’s goed inschatten, wat goed is voor hun ontwikkeling. En dat is belangrijker voor een kind dan de kans op een verwonding.”

Lees meer over de Risicoach voor de kinderopvang.