Risicovol spelen meenemen bij het stimuleren van bewegen

Tips voor professionals in de kinderopvang

Hoe kun jij als professional, bijvoorbeeld in de kinderopvang, risicovol spelen bewust meenemen bij het stimuleren van bewegen? Alles Over Sport zet het op een rij.

Gebruik als basis het beweegadvies voor 0-4 jarigen. Het advies en de richtlijnen richten zich op de frequentie en intensiteit van bewegen. Maar schenk daarnaast ook aandacht aan het aanbieden en oefenen van de verschillende vormen van risicovol spelen binnen beweegstimulering. De volgende praktische instrumenten kunnen je hierbij helpen:

• De Risicoach-toolkit is speciaal ontwikkeld voor kinderopvangorganisaties. Het geeft medewerkers en beleidsmedewerkers voldoende kennis, inzicht, onderbouwing, vaardigheden en inspiratie om risicovol spelen succesvol toe te passen in de kinderopvang. De Risicoach-toolkit is een online leeromgeving, met ondersteunende materialen en verdiepende trainingen als optionele extra’s. Met het doorlopen van de online Risicoach (met het hele team) leren medewerkers in de kinderopvang stap voor stap om aan de slag te gaan met risicovol spelen
  • De materialen van Goed Gespeeld helpen jou als professional in de kinderopvang om het gesprek aan te gaan over risicovol spelen. Intern met collega’s, maar ook zeker met de ouders.

Het belang van risicovol spelen

Om kinderen van jongs af aan te versterken in hun vaardigheden, is het belangrijk om risicovol spelen bewust mee te nemen bij het stimuleren van bewegen. Zo zorg je ervoor dat kinderen extra worden versterkt in hun motorische, cognitieve en sociaal- emotionele vaardigheden. Ze ontwikkelen zo een actieve leefstijl, weten zich veilig te houden en hebben meer en langer plezier in bewegen. Letselpreventie en beweegstimulering komen hiermee samen. Want beide zijn nodig voor een gezonde ontwikkeling.

Bron: Alles Over Sport.