Zonnetjesweek voor kinderopvanglocaties

8-12 mei 2003

Het Huidfonds organiseert voor de vijfde keer de Zonnetjesweek voor kinderopvanglocaties. Dit jaar is deze week van 8 tot en met 12 mei. Na het succes van vorig jaar, waarin ruim 2.000 kinderopvanglocaties (meer dan 100.000 kinderen!) meededen aan de Zonnetjesweek, belooft het ook dit jaar weer een vrolijke week te worden voor de kinderen.

Waarom aandacht voor slim in de zon

De zon heeft fijne kanten: je wordt er blij van, je bioritme wordt aangestuurd en je huid maakt vitamine D aan. Er is ook een schaduwzijde aan de zon: je huid kan verbranden en je immuunsysteem wordt onderdrukt. Sommige nadelen van teveel zon blijken pas op latere leeftijd. Huidschade is schadelijk voor iedereen, maar vooral voor kinderen kunnen beschadigingen door uv-straling uit zonlicht nare gevolgen hebben; hun huidcellen zijn extra kwetsbaar. Bij kinderen in de groei gaat de celdeling zo snel dat niet alle beschadigde huidcellen zich kunnen herstellen voordat ze zich weer gaan delen. In beschadigde cellen ontstaan ‘littekens’ die kinderen hun leven lang met zich meedragen. Aan de buitenkant is dat niet te zien: de beschadigingen zitten diep in de huidcellen. Hoe meer ‘littekens’, hoe groter de kans dat een kind op latere leeftijd huidkanker krijgt.

Blog

Renate Aarts is stafmedewerker van Kindercentrum Petito’s in Dongen. Zij is coördinator van de buitenschoolse opvang en coach Gezonde Kinderopvang. Zij schreef de blog ‘Bescherming tegen zon: maak er een feestje van!’ over beschermen tegen zon voor Kinderopvangtotaal.

Inschrijven

Doe mee met een week vol speelse activiteiten en belangrijke lessen over zonbescherming. Is jouw locatie verhinderd tijdens de Zonnetjesweek: je kunt de activiteiten ook op een ander moment uitvoeren. En goed om te weten: de Zonnetjesweek is een door het RIVM(Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) erkende activiteit. Erkende activiteiten bieden een grotere kans op een goed resultaat. Schrijf jouw kinderopvangorganisatie in via www.zonnetjesweek.nl en ontvang gratis materialen.