IVN Natuureducatie vraagt Den Haag om groene investering kinderopvang

160.000 kinderen vieren op 29 juni 10e editie ModderDag

Woensdag 29 juni is de tiende editie van ModderDag. Meer dan 160.000 kinderen door heel het land mogen die dag weer naar hartenlust met modder spelen en lekker vies worden. Hoognodig, want buiten spelen in de natuur staat zwaar onder druk. IVN Natuureducatie grijpt deze jubileumeditie van ModderDag samen met Humankind Kinderopvang en Ontwikkeling aan om in Den Haag te pleiten voor meer groene, gezonde buitenruimtes en activiteiten in de kinderopvang. Een ambitie, die geen extra druk legt op de kinderopvang, maar juist direct bijdraagt aan het speelplezier van kinderen en het gezondheidsbelang op lange termijn.

Met ModderDag wil IVN het belang van vrij spelen in de natuur hoger op de agenda krijgen. Dat kan spelen in een bos of park zijn, maar ook gewoon op een groen speelplein. Natuurlijke speelplekken zorgen voor ander, actiever speelgedrag. Steeds meer studies laten zien dat kinderen die opgroeien in een groenere omgeving een betere psychische gezondheid hebben. Desondanks spelen kinderen van nu zes keer minder buiten dan hun ouders of grootouders deden.

Overgewicht en slechte motoriek

De gevolgen van het vele binnen spelen worden steeds duidelijker: meer kinderen kampen met overgewicht, de motoriek van kinderen is achteruit gegaan en datzelfde geldt voor hun ogen als gevolg van veelvuldig schermgebruik. ‘Maar ook in sociaal-emotioneel opzicht is buitenspelen heel belangrijk. Kinderen worden er echt gelukkiger van. Niets is heerlijker toch dan in een boom klimmen of spelen in de modder,’ aldus IVN-projectleider Marc Veekamp.

Schotland

Onlangs was Veekamp in Schotland, waar inmiddels in de wet- en regelgeving is opgenomen dat kinderen in de kinderopvang 50 procent van de tijd buiten moeten doorbrengen. ‘Daar zien ze in hoe belangrijk dit is. In de natuur spelen kinderen heel anders dan binnen met speelgoed. Alleen al door ze zand en wat water te geven, zoals op ModderDag, ontstaat enorm speelplezier. In de natuur bedenken kinderen hun eigen spelletjes, dat is ontzettend goed voor allerlei facetten van hun ontwikkeling. Daarnaast zijn kinderen buiten in de frisse lucht in plaats van in kleine ruimtes met lage luchtvochtigheid en een hoog CO2 gehalte, wat natuurlijk veel gezonder is.’

IVN en Humankind streven ook in Nederland naar meer natuurrijke kinderopvang. Beide organisaties menen dat dit ook deels een oplossing kan bieden voor de grote uitdagingen waarvoor de kinderopvang momenteel als gevolg van personeelstekort en ziekteverzuim staat. Zo gelden de positieve effecten van meer contact met de natuur en buiten natuurlijk ook voor volwassenen. Een natuurrijke kinderopvang kan zodoende bijdragen aan een lager ziekteverzuim en het aantrekkelijker maken van werken in deze branche. Veekamp: ‘Ook de plannen van het kabinet om de kinderopvang vanaf 2025 vrijwel gratis te maken, waardoor nog meer ouders gebruik zullen maken van de opvang, vragen echt om een goede, gezonde en dus natuurrijke inrichting.’

Ook voor thuis

Sinds 2016 wordt ModderDag georganiseerd door IVN Natuureducatie. Dit jaar doen zo’n 2800 locaties mee, voor het grootste deel kinderopvanglocaties. Een moddermasker opdoen moddertaartjes bakken of gewoon lekker in de modder spelen, het kan die dag allemaal. IVN roept daarom alle ouders op om ModderDag te omarmen en ook thuis hun kinderen lekker hun gang te laten gaan. Dit overigens niet alleen op 29 juni, maar het hele jaar door. Op de website www.modderdag.nl stelt de organisatie gratis tips en inspiratie beschikbaar voor ouders om samen met hun kind te ontdekken en spelen.

International Mud Day

International ‘Mud Day’ is ontstaan in Nepal en Australië met de achterliggende gedachte dat kinderen meer in aanraking moesten komen met de natuur. Inmiddels wordt deze dag ieder jaar op 29 juni in onder andere Denemarken, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten gevierd. In Nederland werd ModderDag voor het eerst in 2013 georganiseerd.