Schooltuinieren in Engeland

Schooltuinieren is niet alleen in ons land populair. Soms is het goed om over de grens te kijken om inspiratie op te doen. Zoals bij de Royal Horticultural Society (RHS) in Engeland.

De RHS wil kinderen en jonge mensen de kracht van planten laten ervaren. Door het aanbieden van schooltuinieren, richten ze zich op:

• Het verbeteren van fysiek en mentaal welzijn.
  • Het ontwikkelen van belangrijke eigenschappen, zoals zelfvertrouwen, veerkacht, werken in een team en communicatie.
  • Verrijken van het schoolcurriculum op uiteenlopende onderwerpen: Van wetenschap, wiskunde en aardrijkskunde tot kunst, ontwerp en talen.
  • Onderwijs op het gebied van milieu en het belang van biodiversiteit en duurzaamheid.

September: oogsten, zaaien en knutselen met zaden

Natuurlijk wordt er in Engeland – net als in Nederland – volop geoogst. De laatste bladgewassen, sperziebonen, heel veel courgettes, kolen, uien, zonnebloem, dahlia’s en zelfs artisjok. De opbrengst in de septembermaand en alle lekkere dingen die daarmee gemaakt worden, maken september voor veel kinderen de favoriete maand in de schooltuin.

Zaden verzamelen

In september wordt in Engeland volop aandacht aan zaden besteed. Zaden van bloemen worden verzameld om volgend jaar opnieuw te zaaien. Op de RHS website is een leuke knutselactiviteit te vinden met zaden: Maak een wilde bloemen piñata. (Let op, de teksten zijn in het Engels).

Jaarrond schooltuinieren

In Nederland stoppen de meeste schooltuinen voor de zomervakantie of gaan door tot de herfstvakantie in oktober. Een enkeling gaat jaarrond door. Dat laatste gebeurt ook in Engeland. In die schooltuinen worden in september de wintergroenten gezaaid en bloembollen voor de lente geplant.

Bodem bedekken in de winter

Ben je niet ingesteld op winteractiviteiten in de schooltuin? Dan is het nu het seizoen om na te denken over winterse bodembedekking met mulch of groenbemesters. Groenbemesters verbeteren de grond doordat ze erosie helpen voorkomen, voedingsstoffen vasthouden en structuur en nutriënten toevoegen.

Bovenstaand artikel is gebaseerd op het artikel Gardening activities for September op de website van de RHS.