Basisscholen aan de slag met het bodemleven

Gratis lespakket van IVN Natuureducatie

Wil jij met de klas aan de slag met het bodemleven? Dat kan! Speciaal voor de onder-, midden-, én bovenbouw van het basisonderwijs heeft IVN Natuureducatie het w-onderwereld lespakket ontwikkeld om ook kinderen bewuster te maken van het bodemleven.

Gratis lesmateriaal over de bodem

In het lespakket laat je jouw leerlingen kennismaken met de fascinerende wereld onder de grond. Waarom is een gezonde bodem zo belangrijk en wie woont er allemaal in de bodem? Je gaat met gevarieerde opdrachten aan de slag en haalt het bodemleven letterlijk naar de klas door samen met de leerlingen in het klaslokaal een ‘bodemleven-kijkbak’ te realiseren. Het lesmateriaal is hier gratis aan te vragen.

Speuren naar bodemdieren

Speur mee naar pissebedden, regenwormen en andere kleine dieren. Dit kan in je eigen tuin, maar ook op je balkon, op het schoolplein, in een park of in de tuin van je kantoor. Wat spoken mollen, wormen en spinnen allemaal uit in en op de grond? Met dit gratis IVN Bodemdieren Doeboek, zoek je het tot op de bodem uit! Maak je eigen insectenzuiger, bouw een compostfabriek en kom alles te weten over deze nuttige beestjes.

Als docent zelf meer leren over de bodem?

Wil jij zelf meer leren over het bodemleven, voor of nadat je de les hebt gegeven? Ga online mee op safari onder de grond en ontdek in een uur wat er allemaal groeit, kruipt en krioelt en waartoe dit bijdraagt. Je leert in een gratis educatieve e-learning ’Onder het Maaiveld’ hoe jij de gezondheid van de bodem in jouw tuin kunt onderzoeken én hoe je het leven in de grond kunt helpen.

Bodemonderzoek

Benieuwd hoe de bodem in jouw (school)tuin eraan toe is? Met de gratis Tuinbodemcheck zoek jij tot op de bodem uit wat de kwaliteit is van het bodemleven. Je krijgt een toolkit met daarin alles wat je nodig hebt: een meetlat, een loep, een bodemdierenkaart, een scoreformulier en tuinkerszaadjes. In de bijbehorende gratis educatieve e-learning staan video’s waarin stap-voor-stap wordt uitgelegd hoe je de proefjes moet uitvoeren.